Rakeistetun tuhkalannoitteen leviäminen maakonelevityksessä
Ahonen, Harri (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ahonen, Harri
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103022797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103022797
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka kattavasti kolme erilaista rakeistetun tuhkalannoitteen levitykseen soveltuvaa metsätraktoria levittävät lannoitteen käyttäen ensiharvennuksen yhteydessä syntynyttä ajouraverkostoa. Lisäksi selvitettiin, millaista puuston lisäkasvua maakonelevityksenä toteutettu tuhkalannoitus tuottaa tutkimuksen kohteena olevalta lannoitetyömaalta. Tutkimuksen avulla annetaan lisätietoa lannoitetyömaiden suunnitteluun työnlaadun parantamiseksi. Tutkimuksessa selvitettiin myös Fa Forest Oy:n (Liperin Ahonkylän ja Viitasaaren) tehtaissa eri prosessein rakeistettujen tuhkalannoitteiden toimivuutta maakonelevityksessä tuotekehittelyn edistämiseksi.
Tutkimus toteutettiin mittaamalla lannoitekoneiden levitysleveydet koealakentällä sekä simuloimalla toteutunut tuhkalannoitus paikkatietojärjestelmässä GPS-jälkenä olevan ajouraverkoston päälle.
Maakonekylvönä rakeistetun tuhkalannoitteen levittäminen onnistuu keskimäärin hyvin. Lannoitustyön tulosta voidaan parantaa merkittävästi, kunhan ajouraverkosto suunnitellaan tuhkalannoitteen maakonekylvöä ajatellen. Ajourat tulisi hakata aina sarkojen päähän asti sekä lisätä leveämpiin kohtiin ajourien määrää kattavan ajouraverkoston saamiseksi. Eri tehtaissa valmistettujen tuhkalannoitteiden soveltuvuudessa oli huomattava ero. Tehtaassa 1 tulisikin siirtyä samankaltaiseen rakeistusprosessiin kuin tehtaassa 2.
Kuljettajien kyky tarkkailla työnsä tulosta on heikko, joten kuljettajien omaan lannoitustyön laadun tarkkailuun tulisi jatkossa kiinnittää enemmän huomioita.
Tutkimus toteutettiin mittaamalla lannoitekoneiden levitysleveydet koealakentällä sekä simuloimalla toteutunut tuhkalannoitus paikkatietojärjestelmässä GPS-jälkenä olevan ajouraverkoston päälle.
Maakonekylvönä rakeistetun tuhkalannoitteen levittäminen onnistuu keskimäärin hyvin. Lannoitustyön tulosta voidaan parantaa merkittävästi, kunhan ajouraverkosto suunnitellaan tuhkalannoitteen maakonekylvöä ajatellen. Ajourat tulisi hakata aina sarkojen päähän asti sekä lisätä leveämpiin kohtiin ajourien määrää kattavan ajouraverkoston saamiseksi. Eri tehtaissa valmistettujen tuhkalannoitteiden soveltuvuudessa oli huomattava ero. Tehtaassa 1 tulisikin siirtyä samankaltaiseen rakeistusprosessiin kuin tehtaassa 2.
Kuljettajien kyky tarkkailla työnsä tulosta on heikko, joten kuljettajien omaan lannoitustyön laadun tarkkailuun tulisi jatkossa kiinnittää enemmän huomioita.