Maskotin luominen Vähäx valottaa 2011 -lasten ja nuorten valokuvafestivaalille
Syvänen, Joni (2011)
Syvänen, Joni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103022795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103022795
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön aiheena oli maskotin luominen Vähäx valottaa 2011 -valokuvafestivaalille. Vähäx valottaa on lasten ja nuorten valokuvia esittelevä tapahtuma. Opinnäytetyössä tarkastellaan maskotin luomisprosessia ja kerrotaan, miten tehtyihin ratkaisuihin päädyttiin.
Tarkoituksena oli luoda toimiva maskotti, joka sopii festivaalin teemaan, mutta ei vie liikaa päähuomiota itse tapahtumalta. Tapahtuman teemat ovat liike ja liikutus sekä suuret tunteet. Maskotin keskeinen rooli on valokuvatapahtuman olemassaolon muistuttaminen.
Keskeisenä haasteena opinnäytetyössä oli tiedon kokoamisen vaikeus. Vaikka maskotteja on käytetty muodossa tai toisessa markkinoimiseen 1800-luvun lopulta alkaen, suoraan aihetta käsitteleviä lähdekirjoja ei ollut saatavilla. Tieto löytyi hajautettuna pieninä osina useista eri lähteistä.
Opinnäytetyö lähestyy aihetta kertomalla maskotin historiasta ja erilaisista maskottityypeistä.
Maskotti valmistui tätä opinnäytetyötä kirjoitettaessa, joten hahmon toimivuutta markkinoivana tai visuaalisena elementtinä ei voida tutkailla.
Tarkoituksena oli luoda toimiva maskotti, joka sopii festivaalin teemaan, mutta ei vie liikaa päähuomiota itse tapahtumalta. Tapahtuman teemat ovat liike ja liikutus sekä suuret tunteet. Maskotin keskeinen rooli on valokuvatapahtuman olemassaolon muistuttaminen.
Keskeisenä haasteena opinnäytetyössä oli tiedon kokoamisen vaikeus. Vaikka maskotteja on käytetty muodossa tai toisessa markkinoimiseen 1800-luvun lopulta alkaen, suoraan aihetta käsitteleviä lähdekirjoja ei ollut saatavilla. Tieto löytyi hajautettuna pieninä osina useista eri lähteistä.
Opinnäytetyö lähestyy aihetta kertomalla maskotin historiasta ja erilaisista maskottityypeistä.
Maskotti valmistui tätä opinnäytetyötä kirjoitettaessa, joten hahmon toimivuutta markkinoivana tai visuaalisena elementtinä ei voida tutkailla.