Varhaiskasvatussuunnitelman arvojen ja tavoitteiden toteutuminen Hippaheikki–Myrskyluodon päivähoitoyksikössä
Rokala, Jutta; Henttonen, Paula (2011)
Rokala, Jutta
Henttonen, Paula
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102282707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102282707
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Henttonen, Paula & Rokala, Jutta. Varhaiskasvatussuunnitelman arvojen ja tavoitteiden toteutuminen Hippaheikki-Myrskyluodon päivähoitoyksikössä, Helsinki, kevät 2011, 68 sivua, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan koulutusohjelma, sosiaalialan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Työn yhteistyökumppani oli Helsingissä sijaitseva päivähoitoyksikkö Hippaheikki-Myrskyluoto. Opinnäytetyö arvioi kyseisen päivähoitoyksikön varhaiskasva-tussuunnitelmaa arvojen ja tavoitteiden osalta.
Opinnäytetyön toteutustapa oli kvantitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella yhteensä 23 lastentarhanopettajalta ja lastenhoitajalta. Kyselylomakkeessa oli myös avoimia kysymyksiä mahdollisia varhaiskasvatussuunnitelman parannusehdotuksia varten.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen. Jokaisessa päiväkodissa tulisi ajoittain arvioida varhaiskasvatussuunnitelman sisältöjä, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin toimintaa. Tärkeää on myös huolehtia siitä, että henkilökunta tuntee oman päivähoitoyksikkönsä varhaiskasvatussuunnitelman, sillä se on pohjana päivähoitoyksikön arjen työskentelylle, toiminnan tavoitteille ja arvoille.
Päivähoitoyksiköllä on yhteinen varhaiskasvatussuunnitelma, jota arvioitiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten henkilökunta kokee yksikkönsä arvot ja tavoitteet. Arvot ja tavoitteet on mainittu yksikön varhaiskasvatussuunnitelmassa. Tutkimuksella halusimme selvittää, kuinka hyvin päivähoitoyksikön henkilökunta tuntee yksikkönsä varhaiskasvatussuunnitelman arvot ja tavoitteet sekä kuinka hyvin ne henkilökunnan mielestä toteutuvat päivähoitoyksikön arjessa.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että päivähoitoyksikkö Hippaheikki–Myrskyluodon henkilökunta tuntee hyvin päivähoitoyksikkönsä varhaiskasvatussuunnitelman arvot ja tavoitteet sekä kokee niiden pääasiallisesti toteutuvan hyvin päivähoitoyksikön arjessa. Henkilökunnan mielestä tavoitteiden arvioinnin ja seurannan mittarit ovat hyviä.
Asiasanat: varhaiskasvatus, suunnitelmat, tavaitteet, kasvatustavoitteet, arvot, toteutus
Henttonen, Paula & Rokala, Jutta. Varhaiskasvatussuunnitelman arvojen ja tavoitteiden toteutuminen Hippaheikki-Myrskyluodon päivähoitoyksikössä, Helsinki, kevät 2011, 68 sivua, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan koulutusohjelma, sosiaalialan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Työn yhteistyökumppani oli Helsingissä sijaitseva päivähoitoyksikkö Hippaheikki-Myrskyluoto. Opinnäytetyö arvioi kyseisen päivähoitoyksikön varhaiskasva-tussuunnitelmaa arvojen ja tavoitteiden osalta.
Opinnäytetyön toteutustapa oli kvantitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella yhteensä 23 lastentarhanopettajalta ja lastenhoitajalta. Kyselylomakkeessa oli myös avoimia kysymyksiä mahdollisia varhaiskasvatussuunnitelman parannusehdotuksia varten.
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen. Jokaisessa päiväkodissa tulisi ajoittain arvioida varhaiskasvatussuunnitelman sisältöjä, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin toimintaa. Tärkeää on myös huolehtia siitä, että henkilökunta tuntee oman päivähoitoyksikkönsä varhaiskasvatussuunnitelman, sillä se on pohjana päivähoitoyksikön arjen työskentelylle, toiminnan tavoitteille ja arvoille.
Päivähoitoyksiköllä on yhteinen varhaiskasvatussuunnitelma, jota arvioitiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten henkilökunta kokee yksikkönsä arvot ja tavoitteet. Arvot ja tavoitteet on mainittu yksikön varhaiskasvatussuunnitelmassa. Tutkimuksella halusimme selvittää, kuinka hyvin päivähoitoyksikön henkilökunta tuntee yksikkönsä varhaiskasvatussuunnitelman arvot ja tavoitteet sekä kuinka hyvin ne henkilökunnan mielestä toteutuvat päivähoitoyksikön arjessa.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että päivähoitoyksikkö Hippaheikki–Myrskyluodon henkilökunta tuntee hyvin päivähoitoyksikkönsä varhaiskasvatussuunnitelman arvot ja tavoitteet sekä kokee niiden pääasiallisesti toteutuvan hyvin päivähoitoyksikön arjessa. Henkilökunnan mielestä tavoitteiden arvioinnin ja seurannan mittarit ovat hyviä.
Asiasanat: varhaiskasvatus, suunnitelmat, tavaitteet, kasvatustavoitteet, arvot, toteutus