ISOSESTA OHJAAJAKSI : Materiaali Keravan seurakunnan isännille ja emännille
Laurila, Anni (2011)
Laurila, Anni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102272688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102272688
Tiivistelmä
Laurila, Anni. ISOSESTA OHJAAJAKSI – Materiaali Keravan seurakunnan isännille ja emännille. Järvenpää, kevät 2011, 92 s., 5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Rippikoulun perustehtävä on antaa kasteopetusta, joka vahvistaa rippikoululaista uskossa kolmiyhteiseen Jumalaan. Tämä opinnäytetyö tehtiin tukemaan Keravan seurakunnan isäntiä ja emäntiä heidän työssään rippikoululeireillä. Opinnäytetyössä isännistä ja emännistä käytetään nimitystä apuohjaaja. Aikaisempaa materiaalia eikä apuohjaajien koulutusta ollut olemassa. Työn tavoitteena oli selkeyttää apuohjaajien toimenkuvaa ja antaa heille välineitä ja teoriaa heidän työnsä tueksi. Koulutuksen on tarkoitus perehdyttää apuohjaajia materiaaliin.
Opinnäytetyö sisältää koulutussuunnitelman ja materiaalin, joka jää apuohjaajille. Koulutussuunnitelmassa koulutus on jaettu kolmeen kertaan ja jokaiselle kerralle on jaettu aiheet ja menetelmiä, joilla koulutuksen voi toteuttaa. Materiaali sisältää työtä tukevaa teoriatietoa, esimerkiksi tietoa nuorten kehityksestä, ensiavusta ja ryhmän ohjaamisesta ja käytännön apuvälineitä, kuten tutustumis- ja ryhmäytysleikkejä. Kesällä 2010 materiaalia varten tehtiin tarvekartoitus, jonka avulla selvitettiin apuohjaajien toiveita. Tarvekartoituksen ja nuorisotyönohjaajien kanssa käydyn keskustelun perusteella keskeisiksi käsitteiksi muodostuivat rippikoulu, ryhmän ohjaaminen, apuohjaajan kehitys nuoreksi aikuiseksi ja konstruktivistinen oppimisteoria. Kyselyyn vastasi kahdeksan apuohjaajaa. Yhteistyötahoina toimivat Keravan seurakunnan nuorisotyönohjaajat, rippikoulupappi, nuorisopastori ja erityisnuorisotyönohjaaja. Koulutus päätettiin lisätä materiaalin tueksi marraskuussa 2010 ja sitä kokeillaan käytännössä vuonna 2011.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Rippikoulun perustehtävä on antaa kasteopetusta, joka vahvistaa rippikoululaista uskossa kolmiyhteiseen Jumalaan. Tämä opinnäytetyö tehtiin tukemaan Keravan seurakunnan isäntiä ja emäntiä heidän työssään rippikoululeireillä. Opinnäytetyössä isännistä ja emännistä käytetään nimitystä apuohjaaja. Aikaisempaa materiaalia eikä apuohjaajien koulutusta ollut olemassa. Työn tavoitteena oli selkeyttää apuohjaajien toimenkuvaa ja antaa heille välineitä ja teoriaa heidän työnsä tueksi. Koulutuksen on tarkoitus perehdyttää apuohjaajia materiaaliin.
Opinnäytetyö sisältää koulutussuunnitelman ja materiaalin, joka jää apuohjaajille. Koulutussuunnitelmassa koulutus on jaettu kolmeen kertaan ja jokaiselle kerralle on jaettu aiheet ja menetelmiä, joilla koulutuksen voi toteuttaa. Materiaali sisältää työtä tukevaa teoriatietoa, esimerkiksi tietoa nuorten kehityksestä, ensiavusta ja ryhmän ohjaamisesta ja käytännön apuvälineitä, kuten tutustumis- ja ryhmäytysleikkejä. Kesällä 2010 materiaalia varten tehtiin tarvekartoitus, jonka avulla selvitettiin apuohjaajien toiveita. Tarvekartoituksen ja nuorisotyönohjaajien kanssa käydyn keskustelun perusteella keskeisiksi käsitteiksi muodostuivat rippikoulu, ryhmän ohjaaminen, apuohjaajan kehitys nuoreksi aikuiseksi ja konstruktivistinen oppimisteoria. Kyselyyn vastasi kahdeksan apuohjaajaa. Yhteistyötahoina toimivat Keravan seurakunnan nuorisotyönohjaajat, rippikoulupappi, nuorisopastori ja erityisnuorisotyönohjaaja. Koulutus päätettiin lisätä materiaalin tueksi marraskuussa 2010 ja sitä kokeillaan käytännössä vuonna 2011.