Lapsen yksilöllinen huomioon ottaminen ja tukeminen suuressa päiväkotiryhmässä : uuden toimintakulttuurin kehittämisprojekti 2010-2011
Eskel, Paulina (2011)
Eskel, Paulina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102272676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102272676
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Eskel, Paulina.
Lapsen yksilöllinen huomioon ottaminen ja tukeminen suuressa päiväkotiryhmässä. Uuden toimintakulttuurin kehittämisprojekti 2010–2011, Helsinki, kevät 2011, 77 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + Lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää Helsingin kaupungin päiväkoti Pääskylän yläkerran 29 lapsen ryhmän toiminta sellaiseksi, että se mahdollistaisi lasten yksilöllisen huomioimisen ja tukemisen päiväkodin arjessa. Uuden toimintakulttuurin kehittämisprojekti koettiin tarpeelliseksi suuren lapsiryhmän toimivuuden sekä lasten yksilöllisen huomioimisen kannalta. Työntekijöiden aiempien vuosien kokemuksista syntyi kehittämistarpeita ja muutosideoita.
Kehittämishankkeessa korostettiin erityisesti toimintaympäristön ja perusrakenteiden kehittämistä, aikuisten ja lasten välistä vuorovaikutusta, lasten osallisuutta päiväkodin arjessa, lasten yksilöllisyyttä sekä koko ryhmän yhteisöllisyyttä. Kehittämisprojektissa saavutettiin tavoitteet tuloksellisesti, ja lasten yksilöllinen huomioiminen sekä tukeminen päiväkodin suuressa ryhmässä mahdollistuivat muutosten myötä aiempaa paremmin. Uusi toimintakulttuuri vaikutti kokonaisvaltaisesti positiivisesti ryhmän lapsiin, aikuisiin ja vanhempiin.
Kehittämishankkeen aikana kasvattajayhteisön kehittyminen vahvistui, ja sen merkitys tälle kehittämisprojektille oli tärkeä. Myös koko ryhmän yhteisöllisyyden merkitys ja sen kehittäminen nousivat projektin myötä jatkokehittämistä vaativaksi aiheeksi.
Tämän kehittämishankkeen aikana tehdyt muutokset ja uudet ideat vaikuttivat toimivan hyvin sekä tarkoituksenmukaisesti ja niistä on mahdollista ottaa mallia muihinkin päiväkoteihin. Toimintakulttuuri on siis osoittautunut toimivaksi suuressa päiväkotiryhmässä, ja lapset saavat tällä tavoin enemmän yksilöllistä huomiointia ja tukea.
Työ perustuu reflektiiviseen kehittämiseen, ja arviointimenetelmänä on käytetty prosessiarviointia.
Avainsanat: toimintakulttuuri, päivähoito, vuorovaikutus, lapset, osallisuus, yksilöllisyys, yhteisöllisyys, kehittäminen, varhaiskasvatus
Eskel, Paulina.
Lapsen yksilöllinen huomioon ottaminen ja tukeminen suuressa päiväkotiryhmässä. Uuden toimintakulttuurin kehittämisprojekti 2010–2011, Helsinki, kevät 2011, 77 s.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + Lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää Helsingin kaupungin päiväkoti Pääskylän yläkerran 29 lapsen ryhmän toiminta sellaiseksi, että se mahdollistaisi lasten yksilöllisen huomioimisen ja tukemisen päiväkodin arjessa. Uuden toimintakulttuurin kehittämisprojekti koettiin tarpeelliseksi suuren lapsiryhmän toimivuuden sekä lasten yksilöllisen huomioimisen kannalta. Työntekijöiden aiempien vuosien kokemuksista syntyi kehittämistarpeita ja muutosideoita.
Kehittämishankkeessa korostettiin erityisesti toimintaympäristön ja perusrakenteiden kehittämistä, aikuisten ja lasten välistä vuorovaikutusta, lasten osallisuutta päiväkodin arjessa, lasten yksilöllisyyttä sekä koko ryhmän yhteisöllisyyttä. Kehittämisprojektissa saavutettiin tavoitteet tuloksellisesti, ja lasten yksilöllinen huomioiminen sekä tukeminen päiväkodin suuressa ryhmässä mahdollistuivat muutosten myötä aiempaa paremmin. Uusi toimintakulttuuri vaikutti kokonaisvaltaisesti positiivisesti ryhmän lapsiin, aikuisiin ja vanhempiin.
Kehittämishankkeen aikana kasvattajayhteisön kehittyminen vahvistui, ja sen merkitys tälle kehittämisprojektille oli tärkeä. Myös koko ryhmän yhteisöllisyyden merkitys ja sen kehittäminen nousivat projektin myötä jatkokehittämistä vaativaksi aiheeksi.
Tämän kehittämishankkeen aikana tehdyt muutokset ja uudet ideat vaikuttivat toimivan hyvin sekä tarkoituksenmukaisesti ja niistä on mahdollista ottaa mallia muihinkin päiväkoteihin. Toimintakulttuuri on siis osoittautunut toimivaksi suuressa päiväkotiryhmässä, ja lapset saavat tällä tavoin enemmän yksilöllistä huomiointia ja tukea.
Työ perustuu reflektiiviseen kehittämiseen, ja arviointimenetelmänä on käytetty prosessiarviointia.
Avainsanat: toimintakulttuuri, päivähoito, vuorovaikutus, lapset, osallisuus, yksilöllisyys, yhteisöllisyys, kehittäminen, varhaiskasvatus