Tavoitteena asiakaslähtöisempi palvelutarjonta-selvitys Helsingin matkailupalveluiden kehittämiseksi
Kerola, Laura (2011)
Kerola, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102252646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102252646
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee matkailupalveluita Helsingissä yksittäismatkailijoiden näkökulmasta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kotimaiset sekä ulkomaiset matkailijat Helsingissä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää puuttuuko yksityismatkailijoiden mielestä Helsingistä jokin palvelu, jonka he olisivat toivoneet löytävänsä. Opinnäytetyön tilaajana oli Helsingin matkailu- ja kongressitoimisto. Talvimatkailu Helsingissä on aiheena vähemmän tutkittu kuin kesämatkailu, ja tästä syystä on tärkeää myös selvittää talvella kaupunkiin tulevien matkailijoiden toiveita.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa perehdyttiin kaupunkimatkailuun sekä Helsinkiin kaupunkimatkailukohteena. Teo-riaosuudessa käytiin myös läpi matkailupalvelun, asiakaslähtöisen palvelukehityksen ja maksuhalukkuuden käsitteitä ja määritelmiä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja toteutettiin joulukuun alussa 7.-12.12.2010 lomake-haastatteluna. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 132. Kyselyt kerättiin henkilökohtaisesti Helsingin keskustassa matkailijoita haastattelemalla. Kysely suoritettiin päiväsaikaan ulkona ja iltaisin muutamassa keskustan hotellissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että kokonaisuudessaan matkailijat olivat melko tyytyväisiä Helsingin matkailupalvelutarjontaan. Tyytyväisimpiä olivat lapsiperheet. Ulkomaalaiset matkailijat toivoivat eniten mahdollisuuksia päästä lähemmin tutustumaan suomalaiseen kulttuuriin ja suomalaisuuteen läheisesti liittyviin talviaktiviteetteihin, kuten hiihto tai pulkalla lasku. Suomalaisista matkailijoista noin kolmasosa osasivat nimetä jonkin palvelun, jonka olisi toivonut löytävänsä. Toiveita oli vaihtelevasti lapsiystävällisestä kylpylästä internetkahvilaan, mutta lähes kaikkien toivottujen palveluiden yhdistävä tekijä oli niiden sijainti kaupungin keskustassa. Muita toistuvia teemoja olivat internetyhteydet, kiertoajelut sekä paremmat opastukset matkailijoille Helsingissä. Tutkimuksessa tiedusteltiin myös matkailijoiden maksuhalukkuutta toivottuja palveluita koskien. Tulokset osoittivat ihmisten olevan valmiita maksamaan toivomistaan palveluista, mutta ei juuri nykyisten matkailupalveluiden hintoja suurempia summia.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa perehdyttiin kaupunkimatkailuun sekä Helsinkiin kaupunkimatkailukohteena. Teo-riaosuudessa käytiin myös läpi matkailupalvelun, asiakaslähtöisen palvelukehityksen ja maksuhalukkuuden käsitteitä ja määritelmiä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja toteutettiin joulukuun alussa 7.-12.12.2010 lomake-haastatteluna. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 132. Kyselyt kerättiin henkilökohtaisesti Helsingin keskustassa matkailijoita haastattelemalla. Kysely suoritettiin päiväsaikaan ulkona ja iltaisin muutamassa keskustan hotellissa.
Tutkimustulokset osoittivat, että kokonaisuudessaan matkailijat olivat melko tyytyväisiä Helsingin matkailupalvelutarjontaan. Tyytyväisimpiä olivat lapsiperheet. Ulkomaalaiset matkailijat toivoivat eniten mahdollisuuksia päästä lähemmin tutustumaan suomalaiseen kulttuuriin ja suomalaisuuteen läheisesti liittyviin talviaktiviteetteihin, kuten hiihto tai pulkalla lasku. Suomalaisista matkailijoista noin kolmasosa osasivat nimetä jonkin palvelun, jonka olisi toivonut löytävänsä. Toiveita oli vaihtelevasti lapsiystävällisestä kylpylästä internetkahvilaan, mutta lähes kaikkien toivottujen palveluiden yhdistävä tekijä oli niiden sijainti kaupungin keskustassa. Muita toistuvia teemoja olivat internetyhteydet, kiertoajelut sekä paremmat opastukset matkailijoille Helsingissä. Tutkimuksessa tiedusteltiin myös matkailijoiden maksuhalukkuutta toivottuja palveluita koskien. Tulokset osoittivat ihmisten olevan valmiita maksamaan toivomistaan palveluista, mutta ei juuri nykyisten matkailupalveluiden hintoja suurempia summia.