Business idea into reality : case : start-up company of gala dresses
Vo, Hue (2011)
Vo, Hue
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102242589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102242589
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee uuden liikeidean alustavan suunnittelun toimenpiteitä. Työn tarkoitus on valmistella suuntaa-antava liiketoimintasuunnitelma perustettavalle yritykselle X, jonka perustajana toimii opinnäytetyön tekijä, sekä selvittää onko liikeidean suunnitelman vieminen markkinoiden, rahoituksen ja potentiaalisen tuloksellisuuden kannalta seuraavalle tasolle,eli varsinaiseen liiketoimintasuunnitelmaan, kannattavaa. Tutkimuksen teema, ideasta kasvuyritykseksi, ohjaa liiketoimintamallin muodostamista pohjautuen Hoffrenin liiketoiminnan aloituksen työpohjaan.
Yritys X:n on tarkoitus toimia vaate- ja tekstiiliteollisuuden toimittajana jälleenmyyjille ja jälleenmyyjänä lopputuotteen käyttäjille hyödyntäen verkkokauppakonseptia. Liiketoiminnan tunnistetut potentiaaliset kohdemarkkinat sijaitsevat Suomessa, mutta tulevaisuuden tavoitteena on brändin kehityksen myötä laajentua myös kansainvälisille markkinoille. Yritys X hankkii tuotteensa Vietnamista, joten opinnäytetyö tutkii myös globaalin hankinnan hyötyjä ja haittoja painottuen Vietnamin vaate- ja tekstiiliteollisuuden vientisektoriin.
Opinnäytetyö on deduktiivinen tapaustutkimus, jossa hyödynnetään laadullista tutkimusmenetelmää. Valittu tutkimusmenetelmä perustellaan teoreettisen aineiston laajuudella, jossa tarkentuvalla tiedonkeruulla päädytään tutkimukselle sopivaan viitekehykseen. Työn empiirinen tutkimusosa viitekehykseen pohjautuen muodostuu haastatteluista alan yrittäjien, yrityselämän osaajien ja ammattilaisten kanssa, sekä suuntaa-antaviin keskusteluihin kohdemarkkinoiden keskuudessa. Tutkimuksessa on haastatteluiden, sekä muun tiedonkeruun pohjalta vedetty johtopäätöksiä liiketoiminnan kannattavuuteen, kysyntään ja rahoitukseen liittyen.
Tutkimustulosten perusteella kysyntää kohdemarkkinoilla oikeilla markkinointi- ja myyntiaktiviteeteilla löytyy sekä yritysmyynnin, että kuluttajien osalta, jos Yritys X saavuttaa tavoitellut hintaan, laatuun, palveluun ja konseptiin perustuvat kilpailuedut. Rahoituksen järjestämiseksi on vaihtoehtoja, joten tarvittavan rahoituksen saaminen, erityisesti Finnveran naisyrittäjälainan, onnistuu ennustetun optimistisen kannattavuuslaskelman perusteella. Yrityksellä on mahdollisuudet differoitua markkinoilla kilpailuetujen, kustannustehokkaan konseptin, sekä houkuttelevan yritysimagon vuoksi. Liikeidean vieminen, myös alhaisten riskien perusteella, eteenpäin on perusteltua.
Yritys X:n on tarkoitus toimia vaate- ja tekstiiliteollisuuden toimittajana jälleenmyyjille ja jälleenmyyjänä lopputuotteen käyttäjille hyödyntäen verkkokauppakonseptia. Liiketoiminnan tunnistetut potentiaaliset kohdemarkkinat sijaitsevat Suomessa, mutta tulevaisuuden tavoitteena on brändin kehityksen myötä laajentua myös kansainvälisille markkinoille. Yritys X hankkii tuotteensa Vietnamista, joten opinnäytetyö tutkii myös globaalin hankinnan hyötyjä ja haittoja painottuen Vietnamin vaate- ja tekstiiliteollisuuden vientisektoriin.
Opinnäytetyö on deduktiivinen tapaustutkimus, jossa hyödynnetään laadullista tutkimusmenetelmää. Valittu tutkimusmenetelmä perustellaan teoreettisen aineiston laajuudella, jossa tarkentuvalla tiedonkeruulla päädytään tutkimukselle sopivaan viitekehykseen. Työn empiirinen tutkimusosa viitekehykseen pohjautuen muodostuu haastatteluista alan yrittäjien, yrityselämän osaajien ja ammattilaisten kanssa, sekä suuntaa-antaviin keskusteluihin kohdemarkkinoiden keskuudessa. Tutkimuksessa on haastatteluiden, sekä muun tiedonkeruun pohjalta vedetty johtopäätöksiä liiketoiminnan kannattavuuteen, kysyntään ja rahoitukseen liittyen.
Tutkimustulosten perusteella kysyntää kohdemarkkinoilla oikeilla markkinointi- ja myyntiaktiviteeteilla löytyy sekä yritysmyynnin, että kuluttajien osalta, jos Yritys X saavuttaa tavoitellut hintaan, laatuun, palveluun ja konseptiin perustuvat kilpailuedut. Rahoituksen järjestämiseksi on vaihtoehtoja, joten tarvittavan rahoituksen saaminen, erityisesti Finnveran naisyrittäjälainan, onnistuu ennustetun optimistisen kannattavuuslaskelman perusteella. Yrityksellä on mahdollisuudet differoitua markkinoilla kilpailuetujen, kustannustehokkaan konseptin, sekä houkuttelevan yritysimagon vuoksi. Liikeidean vieminen, myös alhaisten riskien perusteella, eteenpäin on perusteltua.