Liikunnan merkitys varhaiskasvatuksessa : Toimintapäivän suunnittelu ja toteutus
Ruuttanen, Elina; Markevitsch, Christa (2011)
Ruuttanen, Elina
Markevitsch, Christa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102242585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102242585
Tiivistelmä
Markevitsch, Christa & Ruuttanen, Elina. Liikunnan merkitys varhaiskasvatuksessa. Toimintapäivän suunnittelu ja toteutus.
Diak Itä, Pieksämäki, kevät 2011, 62 s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää toiminnallinen liikuntapäivä alle kouluikäisille lapsille, jotka olivat iältään 1–6-vuotiaita. Lastentarhanopettajan virkakelpoisuuden saaminen edellytti asiakasryhmän koostuvan lapsista. Yhteistyökumppanina toimi eräs päiväkoti, jonka pihalla toteutettiin liikunnallinen toimintatuokio. Työn tavoitteena oli lisätä työntekijöiden tietämystä liikuntakasvatuksen merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös hankkia kokemusta tapahtuman järjestämisestä sekä ison lapsiryhmän kanssa toimimisesta. Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen eli produktio.
Opinnäytetyöprosessi käynnistyi syksyllä 2009, jolloin yhteistyökumppani löytyi ja suunnitelma aiheesta muodostui. Tämän jälkeen alkoi toimintapäivän sisällön ideointi ja teeman hahmottuminen. Toimintapäivään kuului liikuntarata, jossa lapset tekivät erilaisia motoriikkaa kehittäviä harjoituksia. Toimintaan haluttiin yhdistää liikunta ja leikki, joten liikuntaradalla sovellettiin satuliikunta-menetelmää. Lapset etenivät liikuntaradalla sadun sisällön ja sen päähenkilön antamien ohjeiden mukaisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu varhaiskasvatuksen ja liikuntakasvatuksen sisältöjen esittelyistä sekä satuliikunnan yhdistämisestä liikunnalliseen toimintaan. Lisäksi teoriaosuus sisältää tietoa lapsen kokonaisvaltaisesta kehityksestä ja perheen ja päiväkodin vaikutuksista lapsen liikunnan harrastamiseen.
Opinnäytetyöprosessi onnistui kokonaisuudessaan hyvin. Toimintapäivän järjestäminen antoi valmiuksia järjestää toimintaa eri-ikäisille lapsille erilaisia menetelmiä hyödyntäen. Työntekijöiltä pyydettiin palaute toimintapäivästä kirjallisesti ja lapsilta suullisesti. Työntekijöiden palautteista kävi ilmi, että toimintapäivä oli onnistunut hyvin ja liikuntarata sisälsi monipuolisia harjoituksia. Kysyttäessä palautetta lapsilta saatiin selville, että toimintapäivän mukavimmaksi osuudeksi koettiin aarteen löytäminen, joka oli sadun loppuhuipennus.
Lapsen liikunnallisuuden tukemisesta ja sen merkityksestä on tehty paljon tutkimuksia. Tutkimukset osoittavat, että lapsen liikunnallisen toiminnan tukeminen on tärkeää. Opinnäytetyö vahvistaa käsitystä siitä, että liikunnan aloittaminen jo lapsuudessa tukee lapsen kehitystä monipuolisesti. Lapsuudessa opittu liikunnallinen elämäntapa kannustaa liikunnan harrastamiseen myöhemmissäkin ikävaiheissa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, liikuntakasvatus, päiväkodit, satuliikunta, lasten kehitys, produktiot
Diak Itä, Pieksämäki, kevät 2011, 62 s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää toiminnallinen liikuntapäivä alle kouluikäisille lapsille, jotka olivat iältään 1–6-vuotiaita. Lastentarhanopettajan virkakelpoisuuden saaminen edellytti asiakasryhmän koostuvan lapsista. Yhteistyökumppanina toimi eräs päiväkoti, jonka pihalla toteutettiin liikunnallinen toimintatuokio. Työn tavoitteena oli lisätä työntekijöiden tietämystä liikuntakasvatuksen merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös hankkia kokemusta tapahtuman järjestämisestä sekä ison lapsiryhmän kanssa toimimisesta. Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen eli produktio.
Opinnäytetyöprosessi käynnistyi syksyllä 2009, jolloin yhteistyökumppani löytyi ja suunnitelma aiheesta muodostui. Tämän jälkeen alkoi toimintapäivän sisällön ideointi ja teeman hahmottuminen. Toimintapäivään kuului liikuntarata, jossa lapset tekivät erilaisia motoriikkaa kehittäviä harjoituksia. Toimintaan haluttiin yhdistää liikunta ja leikki, joten liikuntaradalla sovellettiin satuliikunta-menetelmää. Lapset etenivät liikuntaradalla sadun sisällön ja sen päähenkilön antamien ohjeiden mukaisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu varhaiskasvatuksen ja liikuntakasvatuksen sisältöjen esittelyistä sekä satuliikunnan yhdistämisestä liikunnalliseen toimintaan. Lisäksi teoriaosuus sisältää tietoa lapsen kokonaisvaltaisesta kehityksestä ja perheen ja päiväkodin vaikutuksista lapsen liikunnan harrastamiseen.
Opinnäytetyöprosessi onnistui kokonaisuudessaan hyvin. Toimintapäivän järjestäminen antoi valmiuksia järjestää toimintaa eri-ikäisille lapsille erilaisia menetelmiä hyödyntäen. Työntekijöiltä pyydettiin palaute toimintapäivästä kirjallisesti ja lapsilta suullisesti. Työntekijöiden palautteista kävi ilmi, että toimintapäivä oli onnistunut hyvin ja liikuntarata sisälsi monipuolisia harjoituksia. Kysyttäessä palautetta lapsilta saatiin selville, että toimintapäivän mukavimmaksi osuudeksi koettiin aarteen löytäminen, joka oli sadun loppuhuipennus.
Lapsen liikunnallisuuden tukemisesta ja sen merkityksestä on tehty paljon tutkimuksia. Tutkimukset osoittavat, että lapsen liikunnallisen toiminnan tukeminen on tärkeää. Opinnäytetyö vahvistaa käsitystä siitä, että liikunnan aloittaminen jo lapsuudessa tukee lapsen kehitystä monipuolisesti. Lapsuudessa opittu liikunnallinen elämäntapa kannustaa liikunnan harrastamiseen myöhemmissäkin ikävaiheissa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, liikuntakasvatus, päiväkodit, satuliikunta, lasten kehitys, produktiot