Laatukäsikirjaprojekti Palvelukoti Rauha Oy:ssä
Valve, Mari (2011)
Valve, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102242581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102242581
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on johdonmukaistaa Palvelukoti Rauha Oy:ssä tehtävää laatutyötä. Toimeksianto laatukäsikirjan laatimiseen tuli palvelukodin toimitusjohtaja Jaana Lahdelta. Laatukäsikirjaprojektin tarkoitus oli miettiä yhdessä työyhteisön kanssa palvelukodilla tehtävää työtä, sen arvoja ja toimintaperiaatteita.
Palvelukoti Rauha Oy:ssä ei ole ollut aiemmin käytössä työtä ohjaavaa laatukäsikirjaa, joten suunnittelu oli aloitettava käsitteiden määrittelemisestä teoriatietoon pohjautuen. Prosessissa käytettiin toimintatutkimuksellista otetta, joka toteutettiin dialogisesti työyhteisön kanssa. Aineistona käytettiin palvelukodin toiminnan aloitusvaiheessa laadittua perehdytyskansiota ja työyhteisössä pidettyjen kokousten muistioita.
Laatukäsikirjaprojektin konkreettinen tuotos on Palvelukoti Rauha Oy:n laatukäsikirja, jonka sisällys suunniteltiin yhteistyössä työyhteisön ja toimitusjohtajan kanssa. Laatukäsikirja toimii työtä ohjaavana välineenä ja uuden työntekijän perehdytystä tukevana kirjallisena materiaalina. Osaltaan se on tarkoitettu myös työyhteisön ulkopuolisille henkilöille, kuten omaisille ja yhteistyökumppaneille antamaan yleiskuvan palvelukodin palveluntarjonnasta.
Projekti toteutettiin vuoden 2010 loka-marraskuussa, jolloin työyhteisö kokoontui viikoittain yhteensä kuusi kertaa. Kokouksissa käsiteltiin mm. palvelukodin arvoja ja toimintaperiaatteita, joista koottiin laatukäsikirjan sisältö. Kokouksissa sovittiin myös laatukäsikirjan päivittämisestä, ja siitä miten laatutyötä jatkossa toteutetaan Palvelukoti Rauha Oy:ssä.
Avainsanat: Laatu, laatukäsikirja, laadunhallinta
Palvelukoti Rauha Oy:ssä ei ole ollut aiemmin käytössä työtä ohjaavaa laatukäsikirjaa, joten suunnittelu oli aloitettava käsitteiden määrittelemisestä teoriatietoon pohjautuen. Prosessissa käytettiin toimintatutkimuksellista otetta, joka toteutettiin dialogisesti työyhteisön kanssa. Aineistona käytettiin palvelukodin toiminnan aloitusvaiheessa laadittua perehdytyskansiota ja työyhteisössä pidettyjen kokousten muistioita.
Laatukäsikirjaprojektin konkreettinen tuotos on Palvelukoti Rauha Oy:n laatukäsikirja, jonka sisällys suunniteltiin yhteistyössä työyhteisön ja toimitusjohtajan kanssa. Laatukäsikirja toimii työtä ohjaavana välineenä ja uuden työntekijän perehdytystä tukevana kirjallisena materiaalina. Osaltaan se on tarkoitettu myös työyhteisön ulkopuolisille henkilöille, kuten omaisille ja yhteistyökumppaneille antamaan yleiskuvan palvelukodin palveluntarjonnasta.
Projekti toteutettiin vuoden 2010 loka-marraskuussa, jolloin työyhteisö kokoontui viikoittain yhteensä kuusi kertaa. Kokouksissa käsiteltiin mm. palvelukodin arvoja ja toimintaperiaatteita, joista koottiin laatukäsikirjan sisältö. Kokouksissa sovittiin myös laatukäsikirjan päivittämisestä, ja siitä miten laatutyötä jatkossa toteutetaan Palvelukoti Rauha Oy:ssä.
Avainsanat: Laatu, laatukäsikirja, laadunhallinta