"KAIKKI TÄÄLLÄ ON KIVAA" : lapsilähtöisyyden toteutuminen lasten näkökulmasta päiväkoti Vironniemessä
Lahtovaara, Minna; Henni, Miira (2011)
Lahtovaara, Minna
Henni, Miira
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102222546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102222546
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Henni, Miira & Lahtovaara, Minna. "Kaikki täällä on kivaa". Lapsilähtöisyyden toteutuminen lasten näkökulmasta päiväkoti Vironniemessä. Helsinki, kevät 2011. 69 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus lapsilähtöisyyden toteutumisesta Vironniemen päiväkodin esiopetusikäisten lasten ryhmässä. Tutkimuskysymyksemme on, miten lapsilähtöisyys toteutuu päiväkodissa lasten kokemana. Tavoitteenamme on selvittää lapsihaastattelujen avulla lasten oma mielipide ja saada lasten ääni kuuluville. Yhteistyökumppanimme on Helsingin kaupungin päiväkoti Vironniemi.
Aineisto opinnäytetyöhömme on kerätty haastattelemalla Vironniemen päiväkodin esiopetusikäisiä lapsia. Haastattelimme yhteensä kahdeksaa lasta, neljää poikaa ja neljää tyttöä. Toteutimme haastattelut syksyllä 2010. Haastattelimme lapset tekijöinä yhdessä aina yksi lapsi kerrallaan. Kysyimme lapsilta valitsemiemme lapsilähtöisyyttä käsittelevien teemojen mukaisia kysymyksiä. Teemamme olivat aktiivisuus ja uteliaisuus, vastuu, rohkeus sekä herkkyys.
Haastatteluissa käytimme puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Puolistrukturoidulle haastattelumenetelmälle on yleistä se, että haastattelun jotkin näkökulmat on lyöty lukkoon, mutta haastatteluvaiheessa tutkija voi esittää tarkentavia kysymyksiä tai selventää niitä. Analysoidessamme tuloksia käytimme sisällönanalyysia teemoitellen. Sisällönanalyysin teemat noudattivat haastatteluteemoja.
Tulokset osoittivat, että Vironniemen päiväkodin esiopetusikäiset lapset kokevat lapsilähtöisyyden toteutuvan päiväkodissa. Lapset kokivat, että heitä kuunnellaan ja heille annetaan mahdollisuus vaikuttaa päiväkodin toimintaan. Lapset saavat toimia itsenäisesti tehden osaamiaan asioita päiväkodissa. Lapsille annetaan mahdollisuus kokeilla ja tutkia heitä kiinnostavia asioita. Lasten vastauksissa korostuivat vertaissuhteiden ja vapaan leikin merkitys.
Opinnäytetyön avulla saimme selville Vironniemen päiväkodin esiopetusikäisten lasten ajankohtaisia kokemuksia lapsilähtöisyyden toteutumisesta. Toivomme Vironniemen päiväkodin hyötyvän opinnäytetyömme tuloksista, jotka jaamme henkilökunnan kanssa keväällä 2011. Tekijöinä olemme saaneet ammatillista varmuutta työelämään, tutustuneet uuteen työmenetelmään sekä ajattelu- ja toimintatapamme on muuttunut entistä lapsilähtöisemmäksi.
Asiasanat: lapsikeskeisyys, esiopetus, lapset, kvalitatiivinen tutkimus, haastattelut, päiväkodit.
Henni, Miira & Lahtovaara, Minna. "Kaikki täällä on kivaa". Lapsilähtöisyyden toteutuminen lasten näkökulmasta päiväkoti Vironniemessä. Helsinki, kevät 2011. 69 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus lapsilähtöisyyden toteutumisesta Vironniemen päiväkodin esiopetusikäisten lasten ryhmässä. Tutkimuskysymyksemme on, miten lapsilähtöisyys toteutuu päiväkodissa lasten kokemana. Tavoitteenamme on selvittää lapsihaastattelujen avulla lasten oma mielipide ja saada lasten ääni kuuluville. Yhteistyökumppanimme on Helsingin kaupungin päiväkoti Vironniemi.
Aineisto opinnäytetyöhömme on kerätty haastattelemalla Vironniemen päiväkodin esiopetusikäisiä lapsia. Haastattelimme yhteensä kahdeksaa lasta, neljää poikaa ja neljää tyttöä. Toteutimme haastattelut syksyllä 2010. Haastattelimme lapset tekijöinä yhdessä aina yksi lapsi kerrallaan. Kysyimme lapsilta valitsemiemme lapsilähtöisyyttä käsittelevien teemojen mukaisia kysymyksiä. Teemamme olivat aktiivisuus ja uteliaisuus, vastuu, rohkeus sekä herkkyys.
Haastatteluissa käytimme puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Puolistrukturoidulle haastattelumenetelmälle on yleistä se, että haastattelun jotkin näkökulmat on lyöty lukkoon, mutta haastatteluvaiheessa tutkija voi esittää tarkentavia kysymyksiä tai selventää niitä. Analysoidessamme tuloksia käytimme sisällönanalyysia teemoitellen. Sisällönanalyysin teemat noudattivat haastatteluteemoja.
Tulokset osoittivat, että Vironniemen päiväkodin esiopetusikäiset lapset kokevat lapsilähtöisyyden toteutuvan päiväkodissa. Lapset kokivat, että heitä kuunnellaan ja heille annetaan mahdollisuus vaikuttaa päiväkodin toimintaan. Lapset saavat toimia itsenäisesti tehden osaamiaan asioita päiväkodissa. Lapsille annetaan mahdollisuus kokeilla ja tutkia heitä kiinnostavia asioita. Lasten vastauksissa korostuivat vertaissuhteiden ja vapaan leikin merkitys.
Opinnäytetyön avulla saimme selville Vironniemen päiväkodin esiopetusikäisten lasten ajankohtaisia kokemuksia lapsilähtöisyyden toteutumisesta. Toivomme Vironniemen päiväkodin hyötyvän opinnäytetyömme tuloksista, jotka jaamme henkilökunnan kanssa keväällä 2011. Tekijöinä olemme saaneet ammatillista varmuutta työelämään, tutustuneet uuteen työmenetelmään sekä ajattelu- ja toimintatapamme on muuttunut entistä lapsilähtöisemmäksi.
Asiasanat: lapsikeskeisyys, esiopetus, lapset, kvalitatiivinen tutkimus, haastattelut, päiväkodit.