Diasarja lasten kasvukäyristä
Haapala, Anniina; Hattunen, Taina (2010)
Haapala, Anniina
Hattunen, Taina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102222544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102222544
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa diasarja lasten kasvukäyristä ja arvioida dia-sarjaa. Tavoitteena oli, että Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan toimipisteen opettajat voivat käyttää diasarjaa kasvukäyrien opetuksessa. Diasarja on toteutettu käytössä olevien kasvukäyrien pohjalta.
Diasarja sisältää tietoa terveen neuvolaikäisen lapsen fyysisestä kasvusta ja kehityksestä, lapsen oikeaoppisesta mittaustekniikasta, kasvukäyristä sekä mittaustulosten merkitsemisestä kasvukäyrille. Diasarja sisältää kuvia, jotka havainnollistavat lapsen oikeaoppista mittaustek-niikkaa. Diasarja on toteutettu Rouvinen-Wileniuksen (2008) laadukkaan terveysaineiston ohjeistuksen mukaan.
Diasarjasta kerättiin arviointiaineisto kyselynä, johon vastasi yhteensä 5 kolmannen opiskelu-vuoden terveydenhoitajaopiskelijaa. Kyselyssä käytettiin 5-portaista Likertin asteikkoa. Dia-sarjan arvioinnin tulosten avulla haluttiin kuvata millaiseksi terveydenhoitajaopiskelijat ar-vioivat diasarjan eri osa-alueita; diasarjan sisältöä, tarkoitusta, eettisyyttä, ulkoasua ja kie-liasua. Arvioinnin tulosten mukaan diasarja täyttää hyvin sille asetetut laadukkaan terveysai-neiston kriteerit. Tuloksia ei voida kuitenkaan pitää luotettavina vastaajien vähäisen määrän vuoksi.
Diasarja sisältää tietoa terveen neuvolaikäisen lapsen fyysisestä kasvusta ja kehityksestä, lapsen oikeaoppisesta mittaustekniikasta, kasvukäyristä sekä mittaustulosten merkitsemisestä kasvukäyrille. Diasarja sisältää kuvia, jotka havainnollistavat lapsen oikeaoppista mittaustek-niikkaa. Diasarja on toteutettu Rouvinen-Wileniuksen (2008) laadukkaan terveysaineiston ohjeistuksen mukaan.
Diasarjasta kerättiin arviointiaineisto kyselynä, johon vastasi yhteensä 5 kolmannen opiskelu-vuoden terveydenhoitajaopiskelijaa. Kyselyssä käytettiin 5-portaista Likertin asteikkoa. Dia-sarjan arvioinnin tulosten avulla haluttiin kuvata millaiseksi terveydenhoitajaopiskelijat ar-vioivat diasarjan eri osa-alueita; diasarjan sisältöä, tarkoitusta, eettisyyttä, ulkoasua ja kie-liasua. Arvioinnin tulosten mukaan diasarja täyttää hyvin sille asetetut laadukkaan terveysai-neiston kriteerit. Tuloksia ei voida kuitenkaan pitää luotettavina vastaajien vähäisen määrän vuoksi.