Collection and Use of Customer Information in Tourism Product Development: Case Villi Pohjola - Eräsetti Wild North
Castrén, Iiris (2011)
Castrén, Iiris
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102212502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102212502
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää, miten asiakastietoa kerätään ja käytetään tuotekehityksessä Villi Pohjola – Eräsetti Wild North:lla. Selvitin myös yrityksen kokousasiakkaiden piirteitä ja työntekijöiden näkemyksiä siitä, mitkä seikat tekevät hyvän kokouksen.
Tutkimusotteeni oli laadullinen tapaustutkimus, sillä tarkoituksena oli selvittää yllä mainittuja asioita nimenomaan Villi Pohjola – Eräsetti Wild North:iin liittyen. Lisäksi halusin tarjota yritykselle käytettäväksi työkalun, jonka avulla he voivat kiinnittää entistä enemmän huomiota mainittuihin toimintoihin sekä mahdollisesti kehittää kokousasiakkaille suunnattuja tuotteita. Kvalitatiivisena tiedonkeruumenetelmänä käytin teemahaastatteluja. Haastateltavina oli neljä Villi Pohjola – Eräsetti Wild Northin työntekijää.
Analyysit osoittivat, että asiakastiedon keräämiseen panostetaan yrityksessä huomattavasti ja sitä saadaan sekä hankitaan useiden eri kanavien kautta. Asiakastiedon käyttämistä tuotekehityksessä pidettiin myös hyvin tärkeänä ja tietoa hyödynnetään erityisesti olemassa olevien tuotteiden kehityksessä. Haastatteluissa tuli esille myös joitakin haasteita toimintoihin liittyen sekä joitakin eroja haastateltavien näkemyksissä esimerkiksi siitä, kuinka paljon asiakastietoa käytetään tuotekehityksessä.
Haastattelemalla keräsin työntekijöillä jo olemassa olevaa tietoa kokousasiakkaista sekä kartoitin neljä eri näkemystä siitä, mitkä seikat tekevät hyvän kokouksen erityisesti heidän asiakkailleen.
Tutkimusotteeni oli laadullinen tapaustutkimus, sillä tarkoituksena oli selvittää yllä mainittuja asioita nimenomaan Villi Pohjola – Eräsetti Wild North:iin liittyen. Lisäksi halusin tarjota yritykselle käytettäväksi työkalun, jonka avulla he voivat kiinnittää entistä enemmän huomiota mainittuihin toimintoihin sekä mahdollisesti kehittää kokousasiakkaille suunnattuja tuotteita. Kvalitatiivisena tiedonkeruumenetelmänä käytin teemahaastatteluja. Haastateltavina oli neljä Villi Pohjola – Eräsetti Wild Northin työntekijää.
Analyysit osoittivat, että asiakastiedon keräämiseen panostetaan yrityksessä huomattavasti ja sitä saadaan sekä hankitaan useiden eri kanavien kautta. Asiakastiedon käyttämistä tuotekehityksessä pidettiin myös hyvin tärkeänä ja tietoa hyödynnetään erityisesti olemassa olevien tuotteiden kehityksessä. Haastatteluissa tuli esille myös joitakin haasteita toimintoihin liittyen sekä joitakin eroja haastateltavien näkemyksissä esimerkiksi siitä, kuinka paljon asiakastietoa käytetään tuotekehityksessä.
Haastattelemalla keräsin työntekijöillä jo olemassa olevaa tietoa kokousasiakkaista sekä kartoitin neljä eri näkemystä siitä, mitkä seikat tekevät hyvän kokouksen erityisesti heidän asiakkailleen.