Forssan imago matkailukaupunkina venäläismatkailijoiden silmin
Vuorinen, Olga (2011)
Vuorinen, Olga
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102212490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102212490
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä keskityttiin selvittämään vapaa-ajanmatkailijoiden saapumista Venäjältä Suomeen. Tässä työssä tarkastellaan vuosina 2009–2010 Forssassa vierailleiden venäläisten matkailijoiden suhtautumista Forssaan matkailukaupunkina. Samalla selvitetään se, mikä heidän mielestään oli Forssassa parasta ja mikä jätti päinvastaisen vaikutelman.
Haastattelututkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa venäläisistä matkailijoista, heidän mieltymyksistään ja matkailukäyttäytymisestään. Lisäksi haluttiin selvittää, mitä venäläiset arvostavat Forssassa ja miksi he valitsivat juuri Kanta-Hämeen ja Forssan vierailukohteekseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa Forssassa ja Suomessa markkinointiviestinnän ja tuotekehityksen apuvälineenä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään forssalaisten palvelujen markkinointikeinoja sekä niiden toteuttamista case-tapauksessa. Teoriaosuus käsittelee myös palvelun laadun ja asiakastyytyväisyyden käsitteitä.
Tutkimuksen luonne on kvalitatiivinen. Aineistona käytettiin valmista puolistrukturoitua lomaketta ja henkilökohtaisia haastatteluja. Tutkimuksen perusjoukon muodostivat venäläiset vapaa-ajanmatkailijat.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että Forssa jättää enimmäkseen positiivisen vaikutelman venäläiseen matkailijaan. Forssaa pidetään perussuomalaisena, rauhallisena, turvallisena ja kodikkaana kaupunkina. Lisäpalveluja perhematkailijalle voisi olla Forssassa enemmän ja markkinoinnin osuutta näin Venäjälle voisi kasvattaa. Markkinoinnilla voidaan edelleen vahvistaa positiivisen imagon luomisessa valitulla segmentillä.
Haastattelututkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa venäläisistä matkailijoista, heidän mieltymyksistään ja matkailukäyttäytymisestään. Lisäksi haluttiin selvittää, mitä venäläiset arvostavat Forssassa ja miksi he valitsivat juuri Kanta-Hämeen ja Forssan vierailukohteekseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa Forssassa ja Suomessa markkinointiviestinnän ja tuotekehityksen apuvälineenä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään forssalaisten palvelujen markkinointikeinoja sekä niiden toteuttamista case-tapauksessa. Teoriaosuus käsittelee myös palvelun laadun ja asiakastyytyväisyyden käsitteitä.
Tutkimuksen luonne on kvalitatiivinen. Aineistona käytettiin valmista puolistrukturoitua lomaketta ja henkilökohtaisia haastatteluja. Tutkimuksen perusjoukon muodostivat venäläiset vapaa-ajanmatkailijat.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että Forssa jättää enimmäkseen positiivisen vaikutelman venäläiseen matkailijaan. Forssaa pidetään perussuomalaisena, rauhallisena, turvallisena ja kodikkaana kaupunkina. Lisäpalveluja perhematkailijalle voisi olla Forssassa enemmän ja markkinoinnin osuutta näin Venäjälle voisi kasvattaa. Markkinoinnilla voidaan edelleen vahvistaa positiivisen imagon luomisessa valitulla segmentillä.