AJOPUUNA VAI TIETOISENA VALITSEMASSA? : OSAOn rakennusalan opiskelijat ammattia valitsemassa
Hurskainen, Kari (2011)
Hurskainen, Kari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102202477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102202477
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Tekniikan yksikkö, rakentamisen koulutusohjelma, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Tekijä: Kari Hurskainen
Opinnäytetyön nimi: AJOPUUNA VAI TIETOISENA VALITSEMASSA?
OSAOn rakennusalan opiskelijat ammattia valitsemassa
Työn ohjaajat: Yksikönjohtaja (OSAO) Seija Lehto, yliopettaja (OAMK) Jyrki Röpelinen
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2011 Sivumäärä: 56+17 liitesivua
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää nuoren ammatinvalintaa. Tutkimuksessa selvitettiin ammatinvalintaprosessia useasta näkökulmasta ja pyrittiin peilaamaan, mihin asioihin ammattiopiston kannattaisi viestinnässään kiinnittää huomiota. Tutkimuksessa haettiin tietoa nuorten toimintatavoista nyt, ja yritettiin selvittää myös tulevaisuuden suuntia.
Ammatinvalintaprosessista koetettiin selvittää niitä tekijöitä, joita Oulun seudun ammattiopisto voi hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa. Tutkimuksessa selvittiin, mitä tietoa nuori tarvitsee, mistä tietoa haetaan, milloin tietoa tarvitaan ja kenen haluttaisiin tietoa välittävän.
Tutkimustyössä kartoitettiin nuorten näkemyksiä ammatinvalinnasta kahdessa ajankohdassa. Kohderyhmänä olivat rakennusalan perustutkintoa opiskelevat nuorisoasteen opiskelijat. Nuorten näkemykset kartoitettiin juuri talonrakennuksen opintojen alettua ja hieman ennen kuin ammattiopistosta valmistutaan. Tutkimus toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeilla. Kyselyt on toteutettu valmistuville opiskelijoille toukokuussa 2010 ja aloittaville opiskelijoille syyskuussa 2010. Tutkimuksessa perehdyttiin myös ammatinvalintaan liittyvään aiempaan tutkimukseen ja teoriataustaan. Taustatietoja käytettiin hyväksi tutkimuksen suunnittelussa, tutkimuksen suorittamisessa ja tulosten analysoinnissa.
Selkeästi tärkeimmät ammatinvalintaan vaikuttavat asiat nuorille ovat työn sisällöt ja palkkaus. Lisäksi haluttaisiin kuulla työllisyystilanteesta, alojen vaatimuksista työntekijöille ja alojen tulevaisuuden näkymistä. Myös jatkokoulutusmahdollisuudet kiinnostavat nuoria. Internetin tärkeimmäksi tietolähteeksi kokeneiden nuorten määrän havaittiin olevan kolminkertainen vasta opintonsa aloittaneilla opiskelijoilla verrattuna valmistumisvaiheessa oleviin opiskelijoihin. Nuoret haluaisivat löytää tarvitsemansa tiedon sähköisistä medioista. Sähköisen median mahdollisuuksia kannattaa hyödyntää markkinoinnissa. Nuoret haluavat kuulla myös työelämän edustajia ja OSAOn opiskelijoita. Valmistumisvaiheessa olevat nuoret pitivät itseään sopivimpana ryhmänä kertomaan opiskelusta ja ammateista valmistumistilanteessa oleville nuorille. Peruskoulun ja ammattikoulun oppilaanohjaajia pidetään myös arvossa. Peruskoulun oppilaanohjaaja oli kolmanneksi arvostetuin ja heidän roolinsa on nuorten mielestä kasvamassa, joten heitä kannattaa tukea OSAOn puolesta.
Onnistuneen markkinoinnin taustalla on hyvä asiakastuntemus. Nuorten ajattelutapaa, toimintaa ja kulttuuria seuraamalla pystytään vastaamaan heidän tarpeisiinsa ammatinvalintatilanteessa. Mielekkääksi koettu opiskelu ammattiopistossa on myös tehokasta markkinointia. Nuori haluaa tehdä oikeita töitä turvallisessa ympäristössä ja oppia työelämässä tarvittavat pohjatiedot ja taidot.
Asiasanat:
Nuoret, ammatinvalinta, tiedonhaku, markkinointi, ammatillinen koulutus, oppilaanohjaus, rakennusala
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Tekniikan yksikkö, rakentamisen koulutusohjelma, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Tekijä: Kari Hurskainen
Opinnäytetyön nimi: AJOPUUNA VAI TIETOISENA VALITSEMASSA?
OSAOn rakennusalan opiskelijat ammattia valitsemassa
Työn ohjaajat: Yksikönjohtaja (OSAO) Seija Lehto, yliopettaja (OAMK) Jyrki Röpelinen
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Kevät 2011 Sivumäärä: 56+17 liitesivua
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää nuoren ammatinvalintaa. Tutkimuksessa selvitettiin ammatinvalintaprosessia useasta näkökulmasta ja pyrittiin peilaamaan, mihin asioihin ammattiopiston kannattaisi viestinnässään kiinnittää huomiota. Tutkimuksessa haettiin tietoa nuorten toimintatavoista nyt, ja yritettiin selvittää myös tulevaisuuden suuntia.
Ammatinvalintaprosessista koetettiin selvittää niitä tekijöitä, joita Oulun seudun ammattiopisto voi hyödyntää markkinoinnin suunnittelussa. Tutkimuksessa selvittiin, mitä tietoa nuori tarvitsee, mistä tietoa haetaan, milloin tietoa tarvitaan ja kenen haluttaisiin tietoa välittävän.
Tutkimustyössä kartoitettiin nuorten näkemyksiä ammatinvalinnasta kahdessa ajankohdassa. Kohderyhmänä olivat rakennusalan perustutkintoa opiskelevat nuorisoasteen opiskelijat. Nuorten näkemykset kartoitettiin juuri talonrakennuksen opintojen alettua ja hieman ennen kuin ammattiopistosta valmistutaan. Tutkimus toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeilla. Kyselyt on toteutettu valmistuville opiskelijoille toukokuussa 2010 ja aloittaville opiskelijoille syyskuussa 2010. Tutkimuksessa perehdyttiin myös ammatinvalintaan liittyvään aiempaan tutkimukseen ja teoriataustaan. Taustatietoja käytettiin hyväksi tutkimuksen suunnittelussa, tutkimuksen suorittamisessa ja tulosten analysoinnissa.
Selkeästi tärkeimmät ammatinvalintaan vaikuttavat asiat nuorille ovat työn sisällöt ja palkkaus. Lisäksi haluttaisiin kuulla työllisyystilanteesta, alojen vaatimuksista työntekijöille ja alojen tulevaisuuden näkymistä. Myös jatkokoulutusmahdollisuudet kiinnostavat nuoria. Internetin tärkeimmäksi tietolähteeksi kokeneiden nuorten määrän havaittiin olevan kolminkertainen vasta opintonsa aloittaneilla opiskelijoilla verrattuna valmistumisvaiheessa oleviin opiskelijoihin. Nuoret haluaisivat löytää tarvitsemansa tiedon sähköisistä medioista. Sähköisen median mahdollisuuksia kannattaa hyödyntää markkinoinnissa. Nuoret haluavat kuulla myös työelämän edustajia ja OSAOn opiskelijoita. Valmistumisvaiheessa olevat nuoret pitivät itseään sopivimpana ryhmänä kertomaan opiskelusta ja ammateista valmistumistilanteessa oleville nuorille. Peruskoulun ja ammattikoulun oppilaanohjaajia pidetään myös arvossa. Peruskoulun oppilaanohjaaja oli kolmanneksi arvostetuin ja heidän roolinsa on nuorten mielestä kasvamassa, joten heitä kannattaa tukea OSAOn puolesta.
Onnistuneen markkinoinnin taustalla on hyvä asiakastuntemus. Nuorten ajattelutapaa, toimintaa ja kulttuuria seuraamalla pystytään vastaamaan heidän tarpeisiinsa ammatinvalintatilanteessa. Mielekkääksi koettu opiskelu ammattiopistossa on myös tehokasta markkinointia. Nuori haluaa tehdä oikeita töitä turvallisessa ympäristössä ja oppia työelämässä tarvittavat pohjatiedot ja taidot.
Asiasanat:
Nuoret, ammatinvalinta, tiedonhaku, markkinointi, ammatillinen koulutus, oppilaanohjaus, rakennusala