Näytteilleasettajien kokemuksia Elomessuista
Huttunen, Mika; Lindman, Esa (2011)
Huttunen, Mika
Lindman, Esa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102182473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102182473
Tiivistelmä
Elomessut ovat Kiuruvedellä järjestettävä messutapahtuma, jonka järjestävät Kiuruveden yrittäjät ry ja MTK-Kiuruvesi. Messut ovat pääosin kohdistettu ihmisille, yrityksille ja organisaatioille, jotka toimivat teollisuuden, maa- ja metsätalouden, koulutuksen ja rekrytoinnin sekä hyvinvoinnin ja vapaa-ajan toimialoilla. Järjestäjien visiona on kehittää Elomessuilla Suomen maaseudun taloudellista ja henkistä kasvua. Messut järjestettiin neljättä kertaa.
Näytteilleasettajien tyytyväisyyttä messuja kohtaan on tärkeää tutkia, jotta tulevista messuista voidaan tehdä aikaisempia hyödyllisemmät. Tyytyväiset näytteilleasettajat osallistuvat messuille varmemmin jatkossakin. Tyytyväisyyteen vaikuttaa messujen järjestelyiden ja palveluiden laatu sekä messujen näytteilleasettajille tuottama hyöty.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Elomessujen 2010 näytteilleasettajien taustoja ja tyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa ei ollut käytettävissä aikaisempaa tietopohjaa, johon tämän tutkimuksen tuloksia olisi voitu verrata. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa tutkimus, jolla selvitetään Elomessujen näytteilleasettajien mielipiteitä ja kokemuksia messuista sekä messuorganisaation tehokkuudesta. Tutkimuksen tavoitteena on saada mahdollisimman kattavaa ja käytännöllistä tietoa, jota toimeksiantajat voivat käyttää apuna tulevien messujen suunnittelemisessa ja toteuttamisessa. Tutkimus oli kaksivaiheinen: ensi tehtiin kvantitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin survey-menetelmällä strukturoidulla lomakkeella informoituna kyselynä. Lisäksi tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, joka kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusaineistot kerättiin 14. – 5.8.2010 messualueella.
Tutkimustuloksia tarkastellessa käy ilmi, että näytteilleasettajat ovat pääosin tyytyväisiä messujen toimintaan. Tuloksista kävi kuitenkin ilmi monia kehityskohtia, jotka tulisi ottaa tulevaisuudessa huomioon. Näitä olivat esimerkiksi tiedottaminen, alueen suunnittelu ja messujen laadun kehittäminen liian laajentumisen sijaan.
Näytteilleasettajien tyytyväisyyttä messuja kohtaan on tärkeää tutkia, jotta tulevista messuista voidaan tehdä aikaisempia hyödyllisemmät. Tyytyväiset näytteilleasettajat osallistuvat messuille varmemmin jatkossakin. Tyytyväisyyteen vaikuttaa messujen järjestelyiden ja palveluiden laatu sekä messujen näytteilleasettajille tuottama hyöty.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Elomessujen 2010 näytteilleasettajien taustoja ja tyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa ei ollut käytettävissä aikaisempaa tietopohjaa, johon tämän tutkimuksen tuloksia olisi voitu verrata. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa tutkimus, jolla selvitetään Elomessujen näytteilleasettajien mielipiteitä ja kokemuksia messuista sekä messuorganisaation tehokkuudesta. Tutkimuksen tavoitteena on saada mahdollisimman kattavaa ja käytännöllistä tietoa, jota toimeksiantajat voivat käyttää apuna tulevien messujen suunnittelemisessa ja toteuttamisessa. Tutkimus oli kaksivaiheinen: ensi tehtiin kvantitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin survey-menetelmällä strukturoidulla lomakkeella informoituna kyselynä. Lisäksi tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, joka kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusaineistot kerättiin 14. – 5.8.2010 messualueella.
Tutkimustuloksia tarkastellessa käy ilmi, että näytteilleasettajat ovat pääosin tyytyväisiä messujen toimintaan. Tuloksista kävi kuitenkin ilmi monia kehityskohtia, jotka tulisi ottaa tulevaisuudessa huomioon. Näitä olivat esimerkiksi tiedottaminen, alueen suunnittelu ja messujen laadun kehittäminen liian laajentumisen sijaan.