Osaamisen kehittäminen Niittypirtin Palvelutalossa
Nissinaho, Miia (2010)
Nissinaho, Miia
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102182463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102182463
Tiivistelmä
Osaamisen jatkuva kehittäminen on vanhuspalveluissa välttämätöntä, jotta voidaan vastata kasvaviin ja muuttuviin palvelutarpeisiin. Selviytyäkseen tulevaisuuden haasteista organisaatioiden on huolehdittava työntekijöidensä osaamisen ylläpitämisestä ja jatkuvasta kehittämisestä. Osaamisen merkitys korostuu tulevaisuudessa ja se on yhä tärkeämpi kilpailutekijä myös sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannossa. Organisaatio,jossa työntekijät ovat osaavia, motivoituneita ja sitoutuneita, pystyy tarjoamaan asiakaslähtöisiä ja laadukkaita vanhuspalveluja.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Niittypirtin palvelutaloon toimintakäytäntö henkilöstön osaamisen arvioimiseksi ja kehittämiseksi. Niittypirtin palvelutalo Limingassa tuottaa vanhusten asumis- ja hoivapalveluja. Osaamisen kehittäminen toteutettiin toimintatutkimuksellisten interventioiden avulla. Kehittämisprosessin alussa selviteltiin osaamisen nykytilaa, jonka jälkeen henkilöstön kanssa yhdessä määriteltiin keskeiset ydinosaamisalueet ja laadittiin niiden pohjalta osaamiskartta. Osaamisen tunnistamista ja arvioimista varten osaamiskartan laajat ydinosaamisalueet avattiin konkreettisimmiksi
osaamisalueiksi, joissa tarvittavaa osaamista arvioitiin viisiportaisen asteikon avulla. Näin saatiin tuotettua osaamisen vaatimustaso kullekin osaamisalueelle. Sen
jälkeen kunkin työntekijän osaamisen taso arvioitiin suhteessa vaatimustasoon, jolloin saatiin selville henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeet. Osaamisen kehittämistarpeiden pohjalta laadittiin henkilökohtaiset kehityssuunnitelmat.
Kehittämisprosessin tuloksena tuotettiin tietoa ydinosaamisesta, jota tarvitaan laadukkaiden vanhuspalvelujen tuottamisessa myös tulevaisuutta ajatellen. Niittypirtin Palvelutalossa tarvittava osaaminen jakaantui kahdeksaan ydinosaamiseen: 1) sairaanhoidollinen toiminta, 2) työelämätaidot, 3) terveyden edistäminen ja asiakkaan perustarpeista huolehtiminen, 4) työn vaikutukset ja vastuu, 5) vuorovaikutus, 6) oman persoonan käyttö, 7) asiakaspalvelu ja 8) eettinen toiminta.
Osaamiskartta ja kehittämissuunnitelmat otettiin käyttöön työvälineeksi sekä työntekijälle että esimiehelle. Osaamisen kuvaaminen kartan avulla loi yhteisen ja yhtenäisen käsityksen organisaatiossa tarvittavasta osaamisesta, toi hiljaisen tiedon näkyväksi. Kehittämisprosessin aikana organisaation strategiaan kirjattu toiminta-ajatus ja arvot konkretisoituivat osaamisen kautta osaksi päivittäistä toimintaa.
Asiakkaiden palvelutarpeiden muuttuessa on huolehdittava, että osaamisella kyetään niihin vastaamaan. Siksi osaamisen kehittämisen on kuljettava aina askeleen edellä ja
reagoitava nopeasti muuttuviin tarpeisiin. Jokaisessa organisaatiossa tulisi olla toimintamalli osaamisen jatkuvaan arviointiin ja kehittämiseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Niittypirtin palvelutaloon toimintakäytäntö henkilöstön osaamisen arvioimiseksi ja kehittämiseksi. Niittypirtin palvelutalo Limingassa tuottaa vanhusten asumis- ja hoivapalveluja. Osaamisen kehittäminen toteutettiin toimintatutkimuksellisten interventioiden avulla. Kehittämisprosessin alussa selviteltiin osaamisen nykytilaa, jonka jälkeen henkilöstön kanssa yhdessä määriteltiin keskeiset ydinosaamisalueet ja laadittiin niiden pohjalta osaamiskartta. Osaamisen tunnistamista ja arvioimista varten osaamiskartan laajat ydinosaamisalueet avattiin konkreettisimmiksi
osaamisalueiksi, joissa tarvittavaa osaamista arvioitiin viisiportaisen asteikon avulla. Näin saatiin tuotettua osaamisen vaatimustaso kullekin osaamisalueelle. Sen
jälkeen kunkin työntekijän osaamisen taso arvioitiin suhteessa vaatimustasoon, jolloin saatiin selville henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeet. Osaamisen kehittämistarpeiden pohjalta laadittiin henkilökohtaiset kehityssuunnitelmat.
Kehittämisprosessin tuloksena tuotettiin tietoa ydinosaamisesta, jota tarvitaan laadukkaiden vanhuspalvelujen tuottamisessa myös tulevaisuutta ajatellen. Niittypirtin Palvelutalossa tarvittava osaaminen jakaantui kahdeksaan ydinosaamiseen: 1) sairaanhoidollinen toiminta, 2) työelämätaidot, 3) terveyden edistäminen ja asiakkaan perustarpeista huolehtiminen, 4) työn vaikutukset ja vastuu, 5) vuorovaikutus, 6) oman persoonan käyttö, 7) asiakaspalvelu ja 8) eettinen toiminta.
Osaamiskartta ja kehittämissuunnitelmat otettiin käyttöön työvälineeksi sekä työntekijälle että esimiehelle. Osaamisen kuvaaminen kartan avulla loi yhteisen ja yhtenäisen käsityksen organisaatiossa tarvittavasta osaamisesta, toi hiljaisen tiedon näkyväksi. Kehittämisprosessin aikana organisaation strategiaan kirjattu toiminta-ajatus ja arvot konkretisoituivat osaamisen kautta osaksi päivittäistä toimintaa.
Asiakkaiden palvelutarpeiden muuttuessa on huolehdittava, että osaamisella kyetään niihin vastaamaan. Siksi osaamisen kehittämisen on kuljettava aina askeleen edellä ja
reagoitava nopeasti muuttuviin tarpeisiin. Jokaisessa organisaatiossa tulisi olla toimintamalli osaamisen jatkuvaan arviointiin ja kehittämiseen.