Lahden seudun vapaa-ajan matkailu ja markkinointitoimenpiteet
Ranki, Arto (2011)
Ranki, Arto
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102172429
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Lahden seudun markkinoinnin ja markkinointiviestintätoimenpiteiden vaikuttavuutta vapaa-ajan matkailijoihin. Työn tarkoituksena on myös luoda uusi markkinoinnin mittaamisen työkalu Lahti Travel Oy:lle. Opinnäytetyön tutkimusongelmana on selvittää Lahden seudun markkinointitoimenpiteiden laatua, huomioarvoa ja onnistuneisuutta. Työelämälähtöisen opinnäytetyön yhteistyökumppani on Lahti Travel Oy, joka vastaa pääosin Lahden seudun matkailupalveluiden myynnistä, markkinoinnista ja matkailuneuvonnasta.
Työn teoriaosassa avataan käsitteitä, kuten matkailumarkkinointi ja matkailumarkkinoinnin tutkiminen. Koska markkinointitutkimus pohjautuu näihin asioihin, on ymmärrettävä miten nämä asiat eroavat esimerkiksi käyttötavaran markkinoinnilta. Työssä avataan myös Lahden seudun tämän hetkisten markkinointitoimenpiteiden tilaa.
Opinnäytetyön tutkimusongelmaan vastataan luomalla kysely, jonka avulla saadaan mitattavaa tietoa vapaa-ajan matkailijoiden mielipiteistä Lahden seudun markkinoinnista ja palvelusta. Työn tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja kysely on verkkopohjainen Webropol-kysely. Kyselyyn vastauksia tuli yhteensä 873. Kyselyä on mahdollista hyödyntää tulevaisuudessa markkinointitutkimusta uusittaessa, jotta sen avulla saadaan vertailtavaa tietoa vastaajien mielipiteiden muutoksesta. Työssä kerrotaan myös, miten markkinointitutkimuksen kyselyä pitää mahdollisesti muokata vastaamaan paremmin tulevan ajan tarpeeseen.
Markkinointitutkimuksen tuloksista selvisi se, että vastaajat ovat kiinnostuneita ja halukkaita käyttämään varsinkin seuraavia palveluja Lahden seudulla: tapahtumia, konsertteja, teattereita, liikuntapalveluita sekä järvimatkailuja ja risteilyjä. Eroja vastauksissa ilmeni eri ikäryhmien ja asuinpaikkojen välillä. Vaikka markkinointitutkimus on suoritettu Lahti Travel Oy:lle, ovat tutkimuksen tulokset hyödyllisiä myös muille Lahden seutua markkinoiville tahoille. Muut tahot voivat saada näistä tuloksista hyödyllistä tietoa omien markkinointitoimenpiteiden tueksi.
Työn teoriaosassa avataan käsitteitä, kuten matkailumarkkinointi ja matkailumarkkinoinnin tutkiminen. Koska markkinointitutkimus pohjautuu näihin asioihin, on ymmärrettävä miten nämä asiat eroavat esimerkiksi käyttötavaran markkinoinnilta. Työssä avataan myös Lahden seudun tämän hetkisten markkinointitoimenpiteiden tilaa.
Opinnäytetyön tutkimusongelmaan vastataan luomalla kysely, jonka avulla saadaan mitattavaa tietoa vapaa-ajan matkailijoiden mielipiteistä Lahden seudun markkinoinnista ja palvelusta. Työn tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja kysely on verkkopohjainen Webropol-kysely. Kyselyyn vastauksia tuli yhteensä 873. Kyselyä on mahdollista hyödyntää tulevaisuudessa markkinointitutkimusta uusittaessa, jotta sen avulla saadaan vertailtavaa tietoa vastaajien mielipiteiden muutoksesta. Työssä kerrotaan myös, miten markkinointitutkimuksen kyselyä pitää mahdollisesti muokata vastaamaan paremmin tulevan ajan tarpeeseen.
Markkinointitutkimuksen tuloksista selvisi se, että vastaajat ovat kiinnostuneita ja halukkaita käyttämään varsinkin seuraavia palveluja Lahden seudulla: tapahtumia, konsertteja, teattereita, liikuntapalveluita sekä järvimatkailuja ja risteilyjä. Eroja vastauksissa ilmeni eri ikäryhmien ja asuinpaikkojen välillä. Vaikka markkinointitutkimus on suoritettu Lahti Travel Oy:lle, ovat tutkimuksen tulokset hyödyllisiä myös muille Lahden seutua markkinoiville tahoille. Muut tahot voivat saada näistä tuloksista hyödyllistä tietoa omien markkinointitoimenpiteiden tueksi.