Työpaikka ja työtehtävät tutuiksi : Perehdyttämis- ja työnopastusopas Matin ja Liisan Asemalle
Puurunen, Tiina (2011)
Puurunen, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162410
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia perehdyttämis- ja työnopastusopas Matin ja Liisan Asemalle Lapinlahdelle. Liikenneasemalla ei ole ollut käytössään minkäänlaista perehdyttämis- tai työnopastusopasta. Oppaalle on kuitenkin ollut tarvetta erityisesti kesän kynnyksellä kesätyöntekijöiden tullessa taloon. Kokoamillani materiaaleilla on tarkoitus kannustaa perehdyttämisen ja työnopastuksen suunnitteluun ja toteutukseen entistä enemmän. Hyvin toteutetun perehdyttämisen ja työnopastuksen avulla pystytään myös parantamaan yrityksen tuottavuutta ja palvelun laatua.
Palvelun laatu on merkittävä kilpailuetu palveluyrityksille. Asiakaspalveluhenkilöstöllä puolestaan on keskeinen rooli palveluyrityksen toiminnassa ja yrityksen ulkoinen kuva muodostuu asiakaspalveluhenkilöstön kautta. On siis ensiarvoisen tärkeää, että asiakaspalveluhenkilöstö tietää mitä tekee.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään laatua, oppimista, perehdyttämistä ja työnopastusta. Tavoitteena oli tarkastella, mitä laadulla, oppimisella, perehdyttämisellä ja työnopastuksella tarkoitetaan. Tarkoituksena oli myös osoittaa, että hyvin suunnitellun ja toteutetun perehdyttämisprosessin avulla yrityksen tuottavuus ja palvelun laatu paranevat. Laatua käsittelevässä luvussa paneuduin erityisesti palvelun koettuun kokonaislaatuun. Oppimista käsittelevässä luvussa käsittelin erityisesti aikuisen oppimisen erityispiirteitä, koska työelämän oppijat ovat yleensä aikuisia. Perehdyttämistä ja työnopastusta käsittelevässä luvussa puolestaan paneuduin suunnittelun ja toteutuksen lisäksi perehdyttämisen ja työnopastuksen hyötyihin ja ongelmakohtiin.
Perehdyttämis- ja työnopastusoppaan rungon kokoamisessa käytin apuna mm. opinnäytetyön teoriaosuutta ja aikaisemmin tehtyjä opinnäytetöitä. Lisäksi olen itse työskennellyt yrityksessä useita vuosia opiskelujen ohella välillä osa-aikaisena ja välillä kokopäiväisesti, joten yritys on minulle jo varsin tuttu. Tälläkin hetkellä olen yksi yrityksen vakituisista työntekijöistä. Oppaiden sisällön kokoamisessa käytin apuna Matin ja Liisan Aseman henkilökuntaa, esimiestäni sekä omia tietojani.
Palvelun laatu on merkittävä kilpailuetu palveluyrityksille. Asiakaspalveluhenkilöstöllä puolestaan on keskeinen rooli palveluyrityksen toiminnassa ja yrityksen ulkoinen kuva muodostuu asiakaspalveluhenkilöstön kautta. On siis ensiarvoisen tärkeää, että asiakaspalveluhenkilöstö tietää mitä tekee.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään laatua, oppimista, perehdyttämistä ja työnopastusta. Tavoitteena oli tarkastella, mitä laadulla, oppimisella, perehdyttämisellä ja työnopastuksella tarkoitetaan. Tarkoituksena oli myös osoittaa, että hyvin suunnitellun ja toteutetun perehdyttämisprosessin avulla yrityksen tuottavuus ja palvelun laatu paranevat. Laatua käsittelevässä luvussa paneuduin erityisesti palvelun koettuun kokonaislaatuun. Oppimista käsittelevässä luvussa käsittelin erityisesti aikuisen oppimisen erityispiirteitä, koska työelämän oppijat ovat yleensä aikuisia. Perehdyttämistä ja työnopastusta käsittelevässä luvussa puolestaan paneuduin suunnittelun ja toteutuksen lisäksi perehdyttämisen ja työnopastuksen hyötyihin ja ongelmakohtiin.
Perehdyttämis- ja työnopastusoppaan rungon kokoamisessa käytin apuna mm. opinnäytetyön teoriaosuutta ja aikaisemmin tehtyjä opinnäytetöitä. Lisäksi olen itse työskennellyt yrityksessä useita vuosia opiskelujen ohella välillä osa-aikaisena ja välillä kokopäiväisesti, joten yritys on minulle jo varsin tuttu. Tälläkin hetkellä olen yksi yrityksen vakituisista työntekijöistä. Oppaiden sisällön kokoamisessa käytin apuna Matin ja Liisan Aseman henkilökuntaa, esimiestäni sekä omia tietojani.