Päiväkirurgisen potilaan vastaanotto ja toimenpiteeseen valmistaminen : opaskansio hoitohenkilökunnalle
Engblom, Marjo (2010)
Engblom, Marjo
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162404
Tiivistelmä
Onnistunut päiväkirurginen hoitoprosessi on yhtä kuin hyvä hoito ja hoitosuhde sekä tyytyväinen vaivaansa avun saanut potilas. Hoitosuhteen tulisi hoitajan näkövinkkelistä pitää sisällään ammatillisuutta, jossa hoitaja uskaltaa luoda luottamuksellisen ja toimivan vuorovaikutussuhteen potilaan kanssa. (Lohva 2002.) Hoitajan roolilla on merkitystä potilaan pelkojen lievittäjänä, turvallisuudentunteen vahvistajana.
Ensikohtaaminen luo edellytykset hyvälle hoitosuhteelle. On varsin merkityksellistä, miten potilas itse kokee tulleensa huomioiduksi vastaanottotilanteessa ja miten vuorovaikutus potilaan ja hoitajan välillä muotoutuu. Hoitohenkilökunnalta vaaditaan moniammatillisuutta, hyvää ammattitaitoa ja laaja-alaista näkemystä, jotta potilas saa asiantuntevaa ohjausta päiväkirurgisessa hoitotyössä.
Projektin tehtävä oli tuottaa selkeä ja yksinkertainen kirjallinen opas päiväkirurgisen potilaan vastaanottamisesta ja leikkaustoimenpiteeseen valmistelemisesta perehdytyksen tukena käytettäväksi. Projektin tavoite oli kehittää ja parantaa päiväkirurgisen potilaan hoitoa Salon aluesairaalan päiväkirurgisessa yksikössä potilaan vastaanottamisen ja valmistelun osalta.
Kirjallinen opas päiväkirurgisen yksikön hoitohenkilökunnalle sisältää kaikki vaiheet ja toiminnot, jotka potilaan kanssa tehdään ja käydään läpi ennen leikkaustoimenpiteeseen siirtymistä päiväkirurgisessa yksikössä. Oppaassa edetään aikajärjestyksessä vaiheittain alkaen potilaan saapumisesta aina siihen asti, kun potilas on valmis siirtymään leikkaussaliin toimenpidettään varten. Opas on sekä sähköisessä että kirjallisessa muodossa.
Tämän työn tuloksena syntyneelle oppaalle olisi hyvä saada jatkoa toimenpiteen jälkeisen seurannan, kivun hoidon, kotiutuksen ja kotihoidon ohjauksen osalta. Toinen kehittämiskohde voisi olla ajankäytöllinen näkökulma, jossa tutkittaisiin, paljonko hoitajalla on varattavissa aikaa yhtä potilasta kohden ja onko se aika riittävä.
Ensikohtaaminen luo edellytykset hyvälle hoitosuhteelle. On varsin merkityksellistä, miten potilas itse kokee tulleensa huomioiduksi vastaanottotilanteessa ja miten vuorovaikutus potilaan ja hoitajan välillä muotoutuu. Hoitohenkilökunnalta vaaditaan moniammatillisuutta, hyvää ammattitaitoa ja laaja-alaista näkemystä, jotta potilas saa asiantuntevaa ohjausta päiväkirurgisessa hoitotyössä.
Projektin tehtävä oli tuottaa selkeä ja yksinkertainen kirjallinen opas päiväkirurgisen potilaan vastaanottamisesta ja leikkaustoimenpiteeseen valmistelemisesta perehdytyksen tukena käytettäväksi. Projektin tavoite oli kehittää ja parantaa päiväkirurgisen potilaan hoitoa Salon aluesairaalan päiväkirurgisessa yksikössä potilaan vastaanottamisen ja valmistelun osalta.
Kirjallinen opas päiväkirurgisen yksikön hoitohenkilökunnalle sisältää kaikki vaiheet ja toiminnot, jotka potilaan kanssa tehdään ja käydään läpi ennen leikkaustoimenpiteeseen siirtymistä päiväkirurgisessa yksikössä. Oppaassa edetään aikajärjestyksessä vaiheittain alkaen potilaan saapumisesta aina siihen asti, kun potilas on valmis siirtymään leikkaussaliin toimenpidettään varten. Opas on sekä sähköisessä että kirjallisessa muodossa.
Tämän työn tuloksena syntyneelle oppaalle olisi hyvä saada jatkoa toimenpiteen jälkeisen seurannan, kivun hoidon, kotiutuksen ja kotihoidon ohjauksen osalta. Toinen kehittämiskohde voisi olla ajankäytöllinen näkökulma, jossa tutkittaisiin, paljonko hoitajalla on varattavissa aikaa yhtä potilasta kohden ja onko se aika riittävä.