Varhaiskasvatussuunnitelman arvojen ja tavoitteiden näkyminen päiväkodin arjessa.
Juurijärvi, Eeva-Liisa (2011)
Juurijärvi, Eeva-Liisa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162401
Tiivistelmä
Eeva- Liisa Juurijärvi. Varhaiskasvatussuunnitelman arvojen ja tavoitteiden näkyminen päiväkodin arjessa. Järvenpää, kevät 2011, 61 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää, sosiaalialan koulutusohjelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tämä tutkimus oli työelämälähtöinen. Sen tavoitteena oli selvittää, miten päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmassa olevat työntekijöille keskeiset arvot ja tavoitteet näkyvät Keskustan päiväkodin arjessa Ikaalisissa vanhempien näkö-kulmasta. Tutkimustuloksia voi käyttää hyväksi päiväkodissa esimerkiksi yksikkökohtaisen varhaiskasvatussuunnitelman päivittämisessä, työn sisällön kehittämisessä tai kasvatuskumppanuuden syventämisessä vanhempien kanssa.
Työn teoriaosuuden keskeisinä käsitteinä ovat varhaiskasvatus, lapsilähtöisyys ja kasvatuskumppanuus. Tutkimustuloksia verrataan myös aikaisempiin aihetta käsitteleviin kasvatusalan tutkimuksiin. Tutkimus on tutkimusotteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla ensin neljä päiväkodin työntekijää kahtena parihaastatteluna työaikana. Tämän haastatteluaineiston pohjalta tehtiin teemahaastattelukysymykset Keskustan päiväkodin vanhemmille. Neljä vanhempaa osallistui näihin haastatteluihin, jotka myös toteutettiin kahtena parihaastatteluna. Kaikkiaan teemahaastatteluja oli neljä, joissa haastateltiin yhteensä kahdeksaan vapaaehtoista. Tutkimusaineistot analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä teemoittelua apuna käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat kokivat, että päiväkodin varhaiskasva-tussuunnitelman arvot ja tavoitteet näkyvät Keskustan päiväkodin arjessa Ikaalisissa. Vanhemmat luottivat päiväkodin henkilökuntaan kasvatusalan ammattilaisina. Tutkimustuloksissa tuli esille vanhempien ja työntekijöiden molemminpuolisen arvostus, joka on kasvatuskumppanuuden perusta päivähoidossa. Toisaalta vanhemmat kokivat itselleen vieraana päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelman sisällön ja päiväkodin arjen. Lisäksi vanhemmilla oli ristiriitainen suhde palautteen antamiseen henkilökunnalle. Vanhempien oli helppo antaa palautetta omasta lapsesta, mutta vanhemmat kokivat vaikeana puuttumisen esimerkiksi päiväkodin kasvatuskäytäntöihin. Vanhemmille ja työntekijöille oli tärkeintä lapsen hyvinvointi. Vanhemmat halusivat lisää lapsilähtöistä toimintaa päiväkotiin. Työntekijöiden toiveena oli tuoda päiväkodin arkea vanhemmille tutummaksi esimerkiksi tarkemman dokumentoinnin kautta.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää, sosiaalialan koulutusohjelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tämä tutkimus oli työelämälähtöinen. Sen tavoitteena oli selvittää, miten päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmassa olevat työntekijöille keskeiset arvot ja tavoitteet näkyvät Keskustan päiväkodin arjessa Ikaalisissa vanhempien näkö-kulmasta. Tutkimustuloksia voi käyttää hyväksi päiväkodissa esimerkiksi yksikkökohtaisen varhaiskasvatussuunnitelman päivittämisessä, työn sisällön kehittämisessä tai kasvatuskumppanuuden syventämisessä vanhempien kanssa.
Työn teoriaosuuden keskeisinä käsitteinä ovat varhaiskasvatus, lapsilähtöisyys ja kasvatuskumppanuus. Tutkimustuloksia verrataan myös aikaisempiin aihetta käsitteleviin kasvatusalan tutkimuksiin. Tutkimus on tutkimusotteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla ensin neljä päiväkodin työntekijää kahtena parihaastatteluna työaikana. Tämän haastatteluaineiston pohjalta tehtiin teemahaastattelukysymykset Keskustan päiväkodin vanhemmille. Neljä vanhempaa osallistui näihin haastatteluihin, jotka myös toteutettiin kahtena parihaastatteluna. Kaikkiaan teemahaastatteluja oli neljä, joissa haastateltiin yhteensä kahdeksaan vapaaehtoista. Tutkimusaineistot analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä teemoittelua apuna käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat kokivat, että päiväkodin varhaiskasva-tussuunnitelman arvot ja tavoitteet näkyvät Keskustan päiväkodin arjessa Ikaalisissa. Vanhemmat luottivat päiväkodin henkilökuntaan kasvatusalan ammattilaisina. Tutkimustuloksissa tuli esille vanhempien ja työntekijöiden molemminpuolisen arvostus, joka on kasvatuskumppanuuden perusta päivähoidossa. Toisaalta vanhemmat kokivat itselleen vieraana päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelman sisällön ja päiväkodin arjen. Lisäksi vanhemmilla oli ristiriitainen suhde palautteen antamiseen henkilökunnalle. Vanhempien oli helppo antaa palautetta omasta lapsesta, mutta vanhemmat kokivat vaikeana puuttumisen esimerkiksi päiväkodin kasvatuskäytäntöihin. Vanhemmille ja työntekijöille oli tärkeintä lapsen hyvinvointi. Vanhemmat halusivat lisää lapsilähtöistä toimintaa päiväkotiin. Työntekijöiden toiveena oli tuoda päiväkodin arkea vanhemmille tutummaksi esimerkiksi tarkemman dokumentoinnin kautta.