Ammatillisen erityisopetuksen merkitys päihdekuntoutujalle
Karhapää, Riitta (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162398
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Karhapää, Riitta. Ammatillisen erityisopetuksen merkitys päihdekuntoutujalle. Helsinki, kevät 2011, 54 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten ammatillisessa erityisoppilaitoksessa opiskelu tukee päihdekuntoutujan kuntoutumista, identiteetinmuutosta sekä integroitumista yhteiskuntaan. Tarkoituksena oli selvittää tämän työn avulla, millainen merkitys ammatillisella erityisopetuksella on päihdekuntoutujan kuntoutumisessa hänen itsensä kokemana.
Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää ammatillisessa erityisoppilaitoksessa opiskellutta päihdekuntoutujaa loppukeväästä 2010. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Teemoittelun jälkeen teemoista etsittiin yhtäläisyyksiä ja päihdekuntoutujille merkityksellisimpiä asioita heidän kuntoutumisessaan. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jonka kolme teemaa olivat identiteetin muutos, kuntoutumiseen vaikuttavat asiat ja erityisopetuksen merkitys.
Opinnäytetyön päätuloksena voitiin todeta, että ammatillinen erityisopiskelu tukee päihdekuntoutujan identiteetin muutosta. Ammatillisessa erityisoppilaitoksessa saatu tuki koettiin merkittäväksi ja erityisoppilaitos miellettiin haastateltujen kohdalla ainoaksi vaihtoehdoksi opiskeluille. Haastattelujen perusteella kaikkein merkittävimmäksi asiaksi nostettiin uuden opiskelijastatuksen saaminen kouluympäristössä päihdekuntoutujan identiteetin sijaan. Helsingin kaupungin Päihdehuollon jälkikuntoutuksen palveluohjaajien tuki kuntoutumisessa koettiin myös tärkeäksi.
Johtopäätöksenä voidaan päätellä, että päihdekuntoutujan toipumisprosessille ja identiteetin muutokselle on ensiarvoisen tärkeää, että löydetään uusia rooleja esimerkiksi kouluympäristössä ja näin saadaan tukea identiteetin muutokseen. Opiskelun koettiin myös tuoneen elämään tavoitteellista tekemistä ja normaaliuden kokemuksia, mikä osaltaan auttaa integroitumisessa yhteiskuntaan
Asiasanat: päihdekuntoutujat, ammatillinen erityiskoulutus, vaikutukset, identiteetti, muutos, integraatio
Karhapää, Riitta. Ammatillisen erityisopetuksen merkitys päihdekuntoutujalle. Helsinki, kevät 2011, 54 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten ammatillisessa erityisoppilaitoksessa opiskelu tukee päihdekuntoutujan kuntoutumista, identiteetinmuutosta sekä integroitumista yhteiskuntaan. Tarkoituksena oli selvittää tämän työn avulla, millainen merkitys ammatillisella erityisopetuksella on päihdekuntoutujan kuntoutumisessa hänen itsensä kokemana.
Aineisto kerättiin haastattelemalla neljää ammatillisessa erityisoppilaitoksessa opiskellutta päihdekuntoutujaa loppukeväästä 2010. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Teemoittelun jälkeen teemoista etsittiin yhtäläisyyksiä ja päihdekuntoutujille merkityksellisimpiä asioita heidän kuntoutumisessaan. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jonka kolme teemaa olivat identiteetin muutos, kuntoutumiseen vaikuttavat asiat ja erityisopetuksen merkitys.
Opinnäytetyön päätuloksena voitiin todeta, että ammatillinen erityisopiskelu tukee päihdekuntoutujan identiteetin muutosta. Ammatillisessa erityisoppilaitoksessa saatu tuki koettiin merkittäväksi ja erityisoppilaitos miellettiin haastateltujen kohdalla ainoaksi vaihtoehdoksi opiskeluille. Haastattelujen perusteella kaikkein merkittävimmäksi asiaksi nostettiin uuden opiskelijastatuksen saaminen kouluympäristössä päihdekuntoutujan identiteetin sijaan. Helsingin kaupungin Päihdehuollon jälkikuntoutuksen palveluohjaajien tuki kuntoutumisessa koettiin myös tärkeäksi.
Johtopäätöksenä voidaan päätellä, että päihdekuntoutujan toipumisprosessille ja identiteetin muutokselle on ensiarvoisen tärkeää, että löydetään uusia rooleja esimerkiksi kouluympäristössä ja näin saadaan tukea identiteetin muutokseen. Opiskelun koettiin myös tuoneen elämään tavoitteellista tekemistä ja normaaliuden kokemuksia, mikä osaltaan auttaa integroitumisessa yhteiskuntaan
Asiasanat: päihdekuntoutujat, ammatillinen erityiskoulutus, vaikutukset, identiteetti, muutos, integraatio