Kvalitet och delaktighet går hand i hand på en barnskyddsanstalt - eller går de? : En litteraturstudie om kvalitet och delaktighet i barnskyddet
Ahonen, Mona (2011)
Ahonen, Mona
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162396
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att få fram vad som anses vara god kvalitet i vård utom hemmet och hur man kan få klienterna delaktiga i en god kvalitet på barnskyddsanstalter. Mitt examensarbete skall vara förkunskap och teorin till ungdomshemmet Tukkaris kvalitetshandbok som personalen på ungdomshemmet tillsammans kommer att konstruera under år 2011. För att fånga syftet ställdes två forskningsfrågor: Vad innebär god kvalitet på barnskyddsanstalter och hur kan man bedöma att det är bra kvalitet? samt Hur kan man få barn att känna att de är delaktiga, så att det leder till god kvalitet på en barnskyddsanstalt? Examensarbetet utfördes som en litteraturstudie där texterna baserade sig på litteratur och artiklar. Urvalskriterierna för litteraturen och artiklarna var att de skulle handla om det finländska barnskyddet och främst vara skrivna på 2000-talet. Artikelanalysen gjordes som en innehållsanalys där det bildades relevanta kategorier utgående från mina forskningsfrågor. I resultatet kom det fram att god kvalitet i vård utom hemmet innebär god vård, skötsel och fostran samt att vården skall beakta klienternas egna önskemål och förväntningar om barnskyddsservicen. Kvalitativt arbete ansågs vara ett klientcentrerat arbetssätt samt ett bra samarbete med barnets nätverk. Kvalitet kan bedömas med hjälp av riksomfattande kvalitetskriterier om vård utom hemmet eller genom att utvärdera kvaliteten på anstalten i efterhand. För att klienterna skall känna sig delaktiga i en god kvalitet i barnskyddet är det viktigt att klienterna får vara med och påverka i vardagen på anstalten. Genom att personalen hör och fäster uppmärksamhet vid barnens åsikter och önskemål får barnen en känsla av delaktighet. The purpose of this thesis was to obtain what is considered to be good quality in foster care and how to get clients participate in the quality of service at child welfare institu-tions. My thesis is intended to be taken into account and theory for the youth home Tuk-karis quality handbook that the staff at the youth home will develop during 2011. In order to capture the purpose two research questions were asked: What comprises good quality service at child welfare institution and how can we assess that there is good quality of service? and, How can you get children to feel participate in a good quality service at a child welfare institution? The work has been conducted as a study of literature based on books and articles. The selection criteria for the chosen literature and articles was that they should encompass the Finnish child welfare system and be written during the 21st century. The article analysis was performed as a content analysis which was arranged into relevant categories based on my research questions. The results show that good quality foster care means good care, conduct and rearing as well as taking into account the client´s own wishes and expectations of the child protection service. Qualitative work was seen as a client-centered approach and a good working relationship with the child´s network. Quality can be assessed by using national criteria of quality child welfare care or by evaluating the quality of service of the institution afterwards. For the clients to feel participate of a good quality service of child protection, it is important that clients may have an influence in everyday life at the institution. By paying attention to and listening to the child´s views, the children are given a sense of participate.