Digitaalinen mainonta sanomalehden levikkimarkkinoinnissa
Heikkilä, Salla (2010)
Heikkilä, Salla
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102162384
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia digitaalisen mainonnan käyttöä paikallisen sanomalehden levikkimarkkinoinnissa. Teknologian kehittymisen myötä kuluttajat viettävät yhä enemmän aikaa digitaalisten viestimien parissa. Television ja painetun median rinnalle ovat tulleet kaksisuuntaisen viestinnän mahdollistavia palveluja, kuten Internet. Mainonnan muuttaminen vastaamaan muuttunutta käytöstä kuluttajissa, on tulevaisuuden haaste yrityksille. Perinteisen mainonnan muuttaminen digitaaliseksi mainonnaksi, tai sen käyttäminen perinteisen mainonnan rinnalla on muodostanut yrityksille monia kysymyksiä, joihin tämä tutkimus osaltaan yritti löytää vastauksia.
Tutkimus on kvantitatiivinen. Kyselylomake lähetettiin syyskuussa 2010 postitse satunnaisotantana 170 salolaiselle 18-35- vuotiaalle nuorelle. Vastauksia saatiin 72 kappaletta, ja vastausprosentiksi tuli 42%. Tutkimus osoitti, että nuoret arvostavat enemmän perinteistä mainontaa, esimerkiksi mainoskirjeitä, kuin digitaalisia tapoja mainostaa lehteä esimerkiksi sähköpostin välityksellä tai tekstiviestein. Perinteiseen mainontaan kuuluvan puhelinmainonnan nuoret kuitenkin tyrmäsivät tutkimuksessa, kukaan tutkimukseen vastanneista ei toivonut heihin otettavan yhteyttä puhelimen välityksellä. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan myös huomata, että vaikka nuoret käyttävät paljon esimerkiksi Internetiä tiedonhakuun ja uutisotsikoiden seuraamiseen, he haluavat silti lukea sanomalehtensä paperisena, eivätkä ole kiinnostuneita sähköisistä lukulaitteista tai lehden näköispainoksen lukemisesta Internetissä.
Saadut tulokset antavat selkeän kuvan, miten lehteä kannattaa paikallisille nuorille mainostaa. Digitaalisen mainonnan aika on tulossa, mutta vielä paikallisen sanomalehden ei tämän tutkimuksen perusteella kannata kokeiluja suurempia panostuksia siihen tehdä, vaan keskittyä perinteiseen mainontaan ja sen rinnalla asteittain alkaa kokeilla uusia digitaalisia tapoja mainostaa lehteä.
Tutkimus on kvantitatiivinen. Kyselylomake lähetettiin syyskuussa 2010 postitse satunnaisotantana 170 salolaiselle 18-35- vuotiaalle nuorelle. Vastauksia saatiin 72 kappaletta, ja vastausprosentiksi tuli 42%. Tutkimus osoitti, että nuoret arvostavat enemmän perinteistä mainontaa, esimerkiksi mainoskirjeitä, kuin digitaalisia tapoja mainostaa lehteä esimerkiksi sähköpostin välityksellä tai tekstiviestein. Perinteiseen mainontaan kuuluvan puhelinmainonnan nuoret kuitenkin tyrmäsivät tutkimuksessa, kukaan tutkimukseen vastanneista ei toivonut heihin otettavan yhteyttä puhelimen välityksellä. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan myös huomata, että vaikka nuoret käyttävät paljon esimerkiksi Internetiä tiedonhakuun ja uutisotsikoiden seuraamiseen, he haluavat silti lukea sanomalehtensä paperisena, eivätkä ole kiinnostuneita sähköisistä lukulaitteista tai lehden näköispainoksen lukemisesta Internetissä.
Saadut tulokset antavat selkeän kuvan, miten lehteä kannattaa paikallisille nuorille mainostaa. Digitaalisen mainonnan aika on tulossa, mutta vielä paikallisen sanomalehden ei tämän tutkimuksen perusteella kannata kokeiluja suurempia panostuksia siihen tehdä, vaan keskittyä perinteiseen mainontaan ja sen rinnalla asteittain alkaa kokeilla uusia digitaalisia tapoja mainostaa lehteä.