Markkinointisuunnitelma pienyrityksen liiketoimintaan Norjassa ja Tanskassa
Aho, Anni (2011)
Aho, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102152333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102152333
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma rakentajain muovituotteita valmistavan pienyrityksen liiketoimintaan Norjassa ja Tanskassa. Tutkimuksen toimeksiantajana oli osakeyhtiömuotoinen perheyritys, joka halusi pysyä opinnäytetyössä anonyyminä. Toimeksianto perustui yrityksen tarpeeseen. Norjassa ja Tanskassa on toteutettu aiempaa markkinointia, mutta myynnin kasvu ei ole ollut haluttua luokkaa. Myynnin ja markkinoinnin hoitavat pääasiassa kohdemaiden edustajat. Yritys toivoi markkinointisuunnitelman avulla pystyvänsä paremmin hyödyntämään Norjan ja Tanskan potentiaalisia markkinoita. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa yritykselle uusia näkemyksiä, vaihtoehtoja ja ideoita liiketoimintaan Norjassa ja Tanskassa.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää, joka toi joustavuutta tekemiseen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin vientitoiminnan ja markkinoinnin monipuolista kirjallisuutta sekä alan muita lähteitä. Projektiosuus käsittää Norjan ja Tanskan markkinointisuunnitelman, joka sisältää vientitoiminnan kehittämisehdotuksen. Tiedonhankinta tapahtui lähdemateriaalin, asiakaskyselyn ja yrityksen johdon haastattelujen avulla. Asiakaskyselyllä mitattiin yrityksen nykyisten asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä ja mielipiteitä markkinoinnista. Yrityksen johdon haastattelut antoivat taustatietoa ja suuntaa tutkimukselle.
Opinnäytetyön vientitoiminnan kehittämisehdotus oli tytäryrityksen perustaminen Norjaan. Viennin muodon uudistusehdotus antoi näkökulman koko markkinointisuunnitelmalle. Yrityksellä on mahdollisuus hyödyntää markkinointisuunnitelma kokonaisuudessaan tai soveltaa vain osia tutkimustuloksista ja johtopäätöksistä. Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen markkinointiviestintää on tehostettava Norjassa ja Tanskassa. Markkinointisuunnitelmassa yrityksen näkyvyyteen pyritään vaikuttamaan lisäämällä mainontaa, osallistumisia messuille ja myyntihenkilöiden asiakaskäyntejä. Yrityksen kannattaa kohdentaa mainontaansa uusille sektoreille, kuten kala-, energia- ja ympäristöteollisuudelle.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää, joka toi joustavuutta tekemiseen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin vientitoiminnan ja markkinoinnin monipuolista kirjallisuutta sekä alan muita lähteitä. Projektiosuus käsittää Norjan ja Tanskan markkinointisuunnitelman, joka sisältää vientitoiminnan kehittämisehdotuksen. Tiedonhankinta tapahtui lähdemateriaalin, asiakaskyselyn ja yrityksen johdon haastattelujen avulla. Asiakaskyselyllä mitattiin yrityksen nykyisten asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä ja mielipiteitä markkinoinnista. Yrityksen johdon haastattelut antoivat taustatietoa ja suuntaa tutkimukselle.
Opinnäytetyön vientitoiminnan kehittämisehdotus oli tytäryrityksen perustaminen Norjaan. Viennin muodon uudistusehdotus antoi näkökulman koko markkinointisuunnitelmalle. Yrityksellä on mahdollisuus hyödyntää markkinointisuunnitelma kokonaisuudessaan tai soveltaa vain osia tutkimustuloksista ja johtopäätöksistä. Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen markkinointiviestintää on tehostettava Norjassa ja Tanskassa. Markkinointisuunnitelmassa yrityksen näkyvyyteen pyritään vaikuttamaan lisäämällä mainontaa, osallistumisia messuille ja myyntihenkilöiden asiakaskäyntejä. Yrityksen kannattaa kohdentaa mainontaansa uusille sektoreille, kuten kala-, energia- ja ympäristöteollisuudelle.