Införandet av elektroniska fakturor vid Vasabygdens Lokalförsäkring
Hoxell, Malin (2011)
Hoxell, Malin
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102142322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102142322
Tiivistelmä
I detta lärdomsprov redogörs för vad en elektronisk faktura är, samt vilka olika sorters e-fakturor det finns. Faktureringsprocesserna för både det sändande och det mottagande företaget beskrivs och vidare tar jag upp fördelarna med e-fakturering samt varför utvecklingen varit så långsam. Arbetet innehåller även ett kapitel om direktdebitering och hur e-fakturan påverkas när den finländska direktdebiteringen försvinner och ersätts med SEPA-direktdebitering. Syftet med arbetet är att undersöka hur många av Vasabygdens Lokalförsäkrings företagskunder som kan ta emot e-fakturor samt om intresse finns. Vidare undersöks orsakerna till varför företagen inte vill ta emot e-fakturor, samt hur många som påverkas av att den finländska direktdebiteringen försvinner. Vasabygdens Lokalförsäkrings faktureringsprocess beskrivs också samt hur den ändras i och med att fler kunder börjar ta emot e-fakturor. I undersökningen har en rad olika metoder använts. Undersökningen består av en sökning i Tiekes register, en e-postenkät samt telefonintervjuer. Undersökningen visade att 18,3 % av företagskunderna skulle kunna ta emot e-fakturor från Vasabygdens Lokalförsäkring i dagsläget. Utifrån resultatet framkom också att 37,7 % av de undersökta företagen hade intresse att ta emot e-fakturor från Lokalförsäkring. Av de undersökta företagen påverkas 9 % av att den finländska direktdebiteringen försvinner. Dessa resultat baserar sig på svar från 213 företag. Undersökningens totala svarsprocent ligger på 72 %. This thesis gives an account of what an electronic invoice is and describes the different electronic invoices used today. The invoice processes for both the sending company and the receiving company are described and further along I give an account of the benefits of electronic invoices and why the electronic invoice progress has been so slow. The thesis also includes a chapter about direct debit and how the electronic invoice will be affected when the Finnish direct debit is being replaced with SEPA-direct debit. The aim of this thesis is to study how many customers of Vaasanseudun Lähivakutusyhtiö (insurance company) use electronic invoice and if there is an interest among the customers for electronic invoices. Furthermore I study the causes to why companies do not want to receive electronic invoices and how many are going to be affected when the Finnish direct debit is replaced with SEPA-direct debit. I also describe the invoice progress of Vaasanseudun Lähivakuutusyhtiö and how it changes when more customers start receiving electronic invoices. In the study many methods have been used. The study consists of a search in the records of Tieke, an e-mail inquiry and telephone interviews. The study shows that 18.3 % of the company customers could receive electronic invoices from Vaasanseudun Lähivakuutus already today. The study also shows that 37.7 % of the companies are interested in receiving electronic invoices from Lähivakuutus and 9 % of the companies will be affected when the Finnish direct debit is being replaced with SEPA-direct debit. These results are based on responses from 213 companies and the response rate of the study was 72 %.