Kuntouttavan työtoiminnan yhteys elämänhallintaan : Asiakaskokemuksia Keski-Suomesta
Priha, Ville (2011)
Priha, Ville
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102142305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102142305
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Kuntouttavan työtoiminnan laki tuli voimaan vuonna 2001. Lain tarkoitus on edistää pitkäaikaistyöttömän työllistymisedellytyksiä sekä parantaa elämänhallintaa ja ehkäistä syrjäytymistä. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin kuntouttavan työtoiminnan yhteyttä asiakkaan elämänhallintaan.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla keskisuomalaisia kuntouttavan työtoiminnan asiakkaita keväällä 2010. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksasta pienryhmähaastat-telusta, joissa kuultiin 21 asiakasta. Haastattelut pidettiin Jyväskylässä (3 haastattelua), Äänekoskella, Multialla, Pihtiputaalla, Joutsassa ja Saarijärvellä. Aineistonkeruutapa oli strukturoitu teemahaastattelu ryhmässä. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kuntouttava työtoiminta tuo asiakkaalle parempaa arkipäivän rytmiä, lisää aktiivisuutta myös vapaa-aikana, lisää sosiaalisia kontakteja sekä vähentää alkoholin käyttöä. Nämä tekijät parantavat asiakkaan sisäistä elämänhallintaa.
Varsinkin Keski-Suomen pienemmissä kunnissa ongelmana on löytää asiakkaille sopivia ja mielekkäitä työtehtäviä. Toiminnasta puuttuu osittain suunnitelmallinen ja kuntouttava työote, missä asiakas on toiminnan keskiössä. Asiakkaat eivät saa aina tarvittavia rinnakkaispalveluita työtoiminnan ohella. Siirtyminen työtoiminnasta palkkatukitöihin tai muuhun toimenpiteeseen ei ole kovin koordinoitua.
Kuntouttavan työtoiminnan laki tuli voimaan vuonna 2001. Lain tarkoitus on edistää pitkäaikaistyöttömän työllistymisedellytyksiä sekä parantaa elämänhallintaa ja ehkäistä syrjäytymistä. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin kuntouttavan työtoiminnan yhteyttä asiakkaan elämänhallintaan.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla keskisuomalaisia kuntouttavan työtoiminnan asiakkaita keväällä 2010. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksasta pienryhmähaastat-telusta, joissa kuultiin 21 asiakasta. Haastattelut pidettiin Jyväskylässä (3 haastattelua), Äänekoskella, Multialla, Pihtiputaalla, Joutsassa ja Saarijärvellä. Aineistonkeruutapa oli strukturoitu teemahaastattelu ryhmässä. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kuntouttava työtoiminta tuo asiakkaalle parempaa arkipäivän rytmiä, lisää aktiivisuutta myös vapaa-aikana, lisää sosiaalisia kontakteja sekä vähentää alkoholin käyttöä. Nämä tekijät parantavat asiakkaan sisäistä elämänhallintaa.
Varsinkin Keski-Suomen pienemmissä kunnissa ongelmana on löytää asiakkaille sopivia ja mielekkäitä työtehtäviä. Toiminnasta puuttuu osittain suunnitelmallinen ja kuntouttava työote, missä asiakas on toiminnan keskiössä. Asiakkaat eivät saa aina tarvittavia rinnakkaispalveluita työtoiminnan ohella. Siirtyminen työtoiminnasta palkkatukitöihin tai muuhun toimenpiteeseen ei ole kovin koordinoitua.