Oppimisen tukeminen esiopetuksessa toiminnallisen oppimisvälineen avulla
Masalin, Raija (2011)
Masalin, Raija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102142294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102142294
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea ja edistää lasten esikouluoppimista sekä tukea heidän erilaisia oppimistapojaan toiminnallisen oppimisvälineen avulla. Toiminnallisena oppi-misvälineenä toimi Pussiarvoitus-väline, joka oli kehitelty Lapsen ja nuoren hyvä arki -hankkeessa vuonna 2009. Pussiarvoitus-välineen lisämateriaaliksi suunnittelin tehtävälaatikon, johon kokosin erilaisia esikoulutehtäviä neljästä aihealueesta. Aihealueet olivat äidinkieli, ympäristöoppi, motoriikka ja matematiikka.
Pussiarvoitus-välinettä kokeiltiin Vantaan Havukallion päiväkodissa Sateenkaarten integroidun erityisryhmän tukilapsille, joita ryhmässä oli viisi. Pussiarvoitus-välineen kokeilijana itseni lisäksi toimi ryhmän lastentarhanopettaja. Kokeilu tapahtui kevään 2010 aikana.
Teoreettisessa osiossa käsiteltävät aiheet liittyvät oppimisen näkökulmiin. Aluksi olen käsitellyt oppimisen ja ajattelun kehitystä, jossa käsiteltäväksi olen nostanut konstruktivistisen oppimiskäsityksen sekä sosiokonstruktivismin. Olen myös käsitellyt oppimisen eri ulottuvuuksia kuten muun muassa erilaisia oppimistyylejä ja oppijatyyppejä. Lopuksi olen tarkastellut lasten arvioinnin merkitystä esiopetuksessa.
Tutkimusmateriaali on kerätty Pussiarvoitus-välineen kokeilukerroista. Kokeilukerroista tehtiin havaintomuistiinpanoja äidinkielen, ympäristöopin, motoriikan ja matematiikan osalta. Pussiarvoitus-välineestä saadut tulokset perustuivat edellä mainittuihin aihealueisiin. Saatujen tulosten oheen olen tehnyt lisäksi teemahaastattelun lastentarhaopettajalle Pussiarvoitus-välineen toimivuudesta osana esiopetusta.
Kokonaisuudessaan Pussiarvoitus-väline toimi hyvin lasten oppimisen tukemisessa. Pussiarvoitus-väline koettiin hyvin tehdyksi ja toimivaksi ja sitä oli helppo toteuttaa osana esiopetusta. Se lisäsi toiminnallisuutta esikoulutehtävien tekemisessä sekä edisti lastentarhanopettajan tekemää lapsihavainnointia sekä arviointia. Lapsiryhmän lapset pitivät Pussiarvoitus-välineen kanssa työskentelystä.
Pussiarvoitus-välinettä kokeiltiin Vantaan Havukallion päiväkodissa Sateenkaarten integroidun erityisryhmän tukilapsille, joita ryhmässä oli viisi. Pussiarvoitus-välineen kokeilijana itseni lisäksi toimi ryhmän lastentarhanopettaja. Kokeilu tapahtui kevään 2010 aikana.
Teoreettisessa osiossa käsiteltävät aiheet liittyvät oppimisen näkökulmiin. Aluksi olen käsitellyt oppimisen ja ajattelun kehitystä, jossa käsiteltäväksi olen nostanut konstruktivistisen oppimiskäsityksen sekä sosiokonstruktivismin. Olen myös käsitellyt oppimisen eri ulottuvuuksia kuten muun muassa erilaisia oppimistyylejä ja oppijatyyppejä. Lopuksi olen tarkastellut lasten arvioinnin merkitystä esiopetuksessa.
Tutkimusmateriaali on kerätty Pussiarvoitus-välineen kokeilukerroista. Kokeilukerroista tehtiin havaintomuistiinpanoja äidinkielen, ympäristöopin, motoriikan ja matematiikan osalta. Pussiarvoitus-välineestä saadut tulokset perustuivat edellä mainittuihin aihealueisiin. Saatujen tulosten oheen olen tehnyt lisäksi teemahaastattelun lastentarhaopettajalle Pussiarvoitus-välineen toimivuudesta osana esiopetusta.
Kokonaisuudessaan Pussiarvoitus-väline toimi hyvin lasten oppimisen tukemisessa. Pussiarvoitus-väline koettiin hyvin tehdyksi ja toimivaksi ja sitä oli helppo toteuttaa osana esiopetusta. Se lisäsi toiminnallisuutta esikoulutehtävien tekemisessä sekä edisti lastentarhanopettajan tekemää lapsihavainnointia sekä arviointia. Lapsiryhmän lapset pitivät Pussiarvoitus-välineen kanssa työskentelystä.