RAI-arviointijärjestelmän käyttöönottoprosessin johtaminen Sotkamon kotihoidossa
Ilkko, Raisa (2009)
Ilkko, Raisa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102102222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102102222
Tiivistelmä
Kainuun maakunta -kuntayhtymän vanhuspalveluissa asiakkaiden toimintakykyä ja palvelutarvetta arvioidaan RAI -arviointijärjestelmällä. Ikäihmisten palvelutarpeen arviointi Kainuussa-hankkeen aikana järjestelmä pilotoitiin ja työntekijöitä koulutettiin sen käyttöön, minkä jälkeen käyttöönottoprosessin toteuttaminen jäi kunkin työyksikön omalle vastuulle. Tämä opinnäytetyö toteutettiin työelämäläheisenä kehittämishankkeena, jonka aikana Sotkamon kotihoitoon luotiin johtamistyön tukemana toimiva RAI-arviointijärjestelmän käyttömalli. Kehittämistyön tarkoituksena oli, ottaa käyttöön RAI-arviointijärjestelmä Sotkamon kotihoidossa hallitun muutosprosessin tukemana. Kokonaistavoitteena oli, että kotihoidon työntekijöillä on riittävä asiantuntijuus RAI-arviointijärjestelmän käyttöön. Hankkeen suunnittelua ohjasi realistisen evaluaation malli. Johtamis- ja kehittämistyötä suuntasivat Kainuun maakunta -kuntayhtymän arvot ja strateginen suunnitelma. Tuloskortissa (BSC) päähuomio kiinnittyi henkilöstön ja uudistumisen näkökulmaan, jossa yhtenä strategisena päämääränä on osaava henkilöstö ja oppiva organisaatio. Kehittämishanke oli osa Sotkamon kotihoidon osaamisen kehittämisen suunnitelmaa ja toteutusta. Hankkeen onnistumista ja johtamista arvioitiin tutkimuksen avulla. Arviointiaineistoa tuotettiin koko käyttöönottoprosessin ajan. Aineistonkeruumenetelmänä olivat 6.3.5-tekniikka, ryhmäkeskustelut, ryhmähaastattelut, havainnot, koulutuspalautteet ja muistiot. Aineistoa analysoitiin sisällön analyysillä ja saadut tulokset ohjasivat kehittämistyötä eteenpäin. Realistisen evaluaation ohjaamana käyttöönottoprosessi eteni sykleittäin. Ensimmäisen syklin tavoitteena oli, että kotihoidon työntekijät aloittivat RAI-arviointijärjestelmän käytön. Toisen syklissä kotihoidon työntekijät pyrkivät tekemään arviointeja omille asiakkailleen. Kolmannessa syklissä tavoitteena oli, että kotihoidon työntekijät osaavat arvioida asiakkaan toimintakyvyn RAI-arviointijärjestelmän avulla ja tekevät arvioinnit säännöllisesti asiakkailleen. Kehittämishankkeen interventioina olivat keskustelut, koulutukset, ohjaukset ja palavereissa käytetyt puheenvuorot. Kehittämishankkeen arvioinnin perusteella voitiin päätellä, että työntekijöiden tarpeiden mukaan järjestetyt koulutukset ja ohjaukset sekä säännölliset keskustelut olivat tärkeitä interventioita. Näillä interventioilla mahdollistettiin kaikkien työntekijöiden osallistuminen RAI-arviointijärjestelmän käyttöönottoprosessiin. Onnistuneen käyttöönoton mahdollisti toimiva yhteistyö, työntekijöiden oppimisen tukeminen ja sitoutuneet työntekijät. Tulevaisuuden haasteena on oppia tulkitsemaan RAI-arviointien tuloksia ja hyödyntämään niitä hoito- ja palvelusuunnitelman muodostamisessa sekä johtamis- ja kehittämistyön tukena.