Henkilöstöresurssien ja -rakenteen kohdentamisen kehittäminen palvelukeskus Himmelissä RAI -arviointijärjestelmän
Moisanen, Kirsi (2009)
Moisanen, Kirsi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102102220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102102220
Tiivistelmä
Suomi ikääntyy seuraavien vuosikymmenten aikana. Tämä kehitys haastaa kuntien poliittiset päättäjät ja
johdon pohtimaan keinoja, joilla ikääntyneiden palvelut järjestetään laadukkaasti, arvokkaasti ja asiakasta
kunnioittaen, vaikuttavasti ja taloudellisesti kestävästi. Palvelukeskus Himmelissä otettiin vuonna 2007
käyttöön RAI -arviointijärjestelmä asiakkaiden toimintakykyisyyden arvioimiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää RAI -arviointimittariston avulla johtamisen apuväline
henkilöstöresurssien turvaamiseksi ja oikein kohdentamiseksi. Tutkimustehtävänä oli selvittää, minkä
toimintamallin mukaisesti Palvelukeskus Himmelin henkilöstömitoitus ja -rakenne kohdennetaan joustavasti
ja ajantasaisesti vanhusten RAI -arviointijärjestelmän avulla saatujen tietojen mukaisesti. Kehittämistyön
tavoitteena oli selvittää Himmelin eri hoitokotien henkilöstömitoitus ja -rakenne sekä vanhusten
toimintakykyisyys RAVA:n, MMSE:n ja RAI -arviointijärjestelmän avulla.
Kehittämishanke toteutettiin pehmeän systeemianalyysin mallinnuksen avulla. Pehmeä systeemianalyysi
alkaa tarpeesta parantaa tai kehittää jotain olemassa olevaa. Ydinidealtaan se muistuttaa ongelmanratkaisuprosessia,
mutta siinä keskitytään lisäksi tutkimaan myös sitä prosessia jonka tuloksena jokin ratkaisu
syntyy. Mallinnus rakentui jäsentymättömästä ongelmasta, nykyhetkestä, visiosta, tulevaisuusmallista,
nykyhetken ja tulevaisuusmallin vertailusta sekä kehitysohjelmasta.
Aineistonkeruu toteutettiin monistrategisesti. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin asiakirjoja kuten
RAVA -, MMSE - ja RAI -arviointeja, henkilöstömitoitusta ja -rakennetta, hoitotyöntekijöiden kirjaamia
hoitotyönlomakkeita (n= 564), havainnointia, kahden hoitotyöntekijän kirjaamaa kenttäpäiväkirjaa sekä
6.3.5 -menetelmää. Aineistoa analysoitiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti.
Tuloksissa ilmeni, että henkilöstömitoituksessa ja – rakenteessa sekä asukkaiden hoitoisuudessa eri hoitokotien
välillä oli eroavaisuuksia. Tuloksista ilmeni muun muassa se, että hoitokoti Nurmelan ja Kaskelan
vanhukset saivat hyvin tasalaatuista hoitoa. Selkeästi heikointa hoitotyön sisältö oli hoitokoti Peltolassa,
jossa esimerkiksi vanhukset pääsivät harvoin liikkumaan oman huoneensa ulkopuolelle. Kehittämishankkeen
avulla Himmeliin valittiin toimintamalli, jonka mukaisesti henkilöstömitoitus ja -rakenne
kohdennetaan tulevaisuudessa joustavasti ja ajantasaisesti. Toimintamallissa otetaan huomioon asukkaiden
RAI -arvioinnissa saatu toimintakykyisyys.
johdon pohtimaan keinoja, joilla ikääntyneiden palvelut järjestetään laadukkaasti, arvokkaasti ja asiakasta
kunnioittaen, vaikuttavasti ja taloudellisesti kestävästi. Palvelukeskus Himmelissä otettiin vuonna 2007
käyttöön RAI -arviointijärjestelmä asiakkaiden toimintakykyisyyden arvioimiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää RAI -arviointimittariston avulla johtamisen apuväline
henkilöstöresurssien turvaamiseksi ja oikein kohdentamiseksi. Tutkimustehtävänä oli selvittää, minkä
toimintamallin mukaisesti Palvelukeskus Himmelin henkilöstömitoitus ja -rakenne kohdennetaan joustavasti
ja ajantasaisesti vanhusten RAI -arviointijärjestelmän avulla saatujen tietojen mukaisesti. Kehittämistyön
tavoitteena oli selvittää Himmelin eri hoitokotien henkilöstömitoitus ja -rakenne sekä vanhusten
toimintakykyisyys RAVA:n, MMSE:n ja RAI -arviointijärjestelmän avulla.
Kehittämishanke toteutettiin pehmeän systeemianalyysin mallinnuksen avulla. Pehmeä systeemianalyysi
alkaa tarpeesta parantaa tai kehittää jotain olemassa olevaa. Ydinidealtaan se muistuttaa ongelmanratkaisuprosessia,
mutta siinä keskitytään lisäksi tutkimaan myös sitä prosessia jonka tuloksena jokin ratkaisu
syntyy. Mallinnus rakentui jäsentymättömästä ongelmasta, nykyhetkestä, visiosta, tulevaisuusmallista,
nykyhetken ja tulevaisuusmallin vertailusta sekä kehitysohjelmasta.
Aineistonkeruu toteutettiin monistrategisesti. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin asiakirjoja kuten
RAVA -, MMSE - ja RAI -arviointeja, henkilöstömitoitusta ja -rakennetta, hoitotyöntekijöiden kirjaamia
hoitotyönlomakkeita (n= 564), havainnointia, kahden hoitotyöntekijän kirjaamaa kenttäpäiväkirjaa sekä
6.3.5 -menetelmää. Aineistoa analysoitiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti.
Tuloksissa ilmeni, että henkilöstömitoituksessa ja – rakenteessa sekä asukkaiden hoitoisuudessa eri hoitokotien
välillä oli eroavaisuuksia. Tuloksista ilmeni muun muassa se, että hoitokoti Nurmelan ja Kaskelan
vanhukset saivat hyvin tasalaatuista hoitoa. Selkeästi heikointa hoitotyön sisältö oli hoitokoti Peltolassa,
jossa esimerkiksi vanhukset pääsivät harvoin liikkumaan oman huoneensa ulkopuolelle. Kehittämishankkeen
avulla Himmeliin valittiin toimintamalli, jonka mukaisesti henkilöstömitoitus ja -rakenne
kohdennetaan tulevaisuudessa joustavasti ja ajantasaisesti. Toimintamallissa otetaan huomioon asukkaiden
RAI -arvioinnissa saatu toimintakykyisyys.