"HANKALAA ON OLLA AVUNSAANNIN KOHTEENA JA POTILAANA SIELLÄ AVUTTOMANA SÄNGYSSÄ…" Sairaanhoitajien potilaskokemuksia
Väistö, Sari; Hattunen, Katja (2011)
Väistö, Sari
Hattunen, Katja
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102102207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102102207
Tiivistelmä
Sairastuminen ja potilaan rooliin joutuminen on aina ihmiselle muutos arkipäivän rutiineihin. Osastohoidossa ollessaan ihminen on potilaan roolissa avun saannin kohteena. Potilaiden kokemuksia hoidosta ja siihen liittyvistä asioista on tutkittu paljon. Tutkimukset eivät kuitenkaan ole kohdentuneet jonkin tietyn ammattiryhmän kokemuksiin. Tämän opinnäytetyön tutkimustehtävinä oli kuvata sairaanhoitajien kokemuksia potilaana olemisesta ja selvittää, kuinka potilaana oleminen on vaikuttanut työskentelyyn oman potilaskokemuksen jälkeen.
Lähestymistapa tutkimuksessa on laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla elo-syyskuussa 2010. Haastatteluihin osallistui seitsemän sairaanhoitajaa, joilla oli omakohtainen potilaskokemus osastohoidosta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla aineistolähtöisesti.
Sairaanhoitajapotilaiden kokemukset tiivistettiin seitsemän teeman alle: sairaalan osastojakso, ohjaus, vuorovaikutus, itsemääräämisoikeus, kokemus hoidosta, ammatin vaikutus ja potilas hoitajana. Toiseen tutkimustehtävään saatiin vastaukset teemojen samaistuminen, potilaan huomioiminen ja oman työn reflektointi avulla.
Opinnäytetyössä selvisi, että sairaanhoitajapotilaiden kokemukset ovat olleet heille merkityksellisiä, ja oman potilaskokemuksen jälkeen he pyrkivät työskentelemään potilaslähtöisemmin. Jatkossa olisi tarpeen tutkia muun muassa sitä, antaako sairaanhoitajakoulutus riittävästi valmiuksia vuorovaikutukseen ja potilaan kohtaamiseen.
Lähestymistapa tutkimuksessa on laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla elo-syyskuussa 2010. Haastatteluihin osallistui seitsemän sairaanhoitajaa, joilla oli omakohtainen potilaskokemus osastohoidosta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla aineistolähtöisesti.
Sairaanhoitajapotilaiden kokemukset tiivistettiin seitsemän teeman alle: sairaalan osastojakso, ohjaus, vuorovaikutus, itsemääräämisoikeus, kokemus hoidosta, ammatin vaikutus ja potilas hoitajana. Toiseen tutkimustehtävään saatiin vastaukset teemojen samaistuminen, potilaan huomioiminen ja oman työn reflektointi avulla.
Opinnäytetyössä selvisi, että sairaanhoitajapotilaiden kokemukset ovat olleet heille merkityksellisiä, ja oman potilaskokemuksen jälkeen he pyrkivät työskentelemään potilaslähtöisemmin. Jatkossa olisi tarpeen tutkia muun muassa sitä, antaako sairaanhoitajakoulutus riittävästi valmiuksia vuorovaikutukseen ja potilaan kohtaamiseen.