REITTI SELVÄ : Itsenäisiä liikkumistaitoja autismin kirjon henkilöille
Sormunen, Suvi; Känsäkoski, Suvi (2011)
Sormunen, Suvi
Känsäkoski, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102082135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102082135
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea autismin kirjon opiskelijoiden itsenäisiä suunnistus- ja liikkumistaitoja Valmentava II:n eli työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen tavoitteiden pohjalta. Se toteutettiin kaupunkisuunnistuksena Jyväskylän kaupungin alueella. Tarkoituksena oli valmistaa suunnistuksessa käytettävää kuvamateriaalia, joka sisältää selkokartan, reittikuvat ja suunnistuskuvat. Lisäksi opinnäytetyön materiaaliin kuuluu jalankulkijoille oleelliset selkokieliset liikennesäännöt erikseen symbolikirjoituksella sekä valokuvilla ja liikennemerkeillä varustettuina. Kaupunkisuunnistuksessa käytettävä materiaalia arvioitiin seuraamalla autististen opiskelijoiden suunnistamista materiaalin avulla, minkä pohjalta nousi kehittämistarpeita. Materiaali koottiin CD-levylle. Erillisestä pyynnöstä toimeksiantajaa ei mainittu opinnäytetyössä.
Tuettu kaupunkisuunnistaminen on ensisijaisesti tavoitteellista, ohjaajan tukemaa toimintaa, mutta se sisältää myös viihteellisen arvon. Oletuksena on, että pidempiaikaisen harjoituksen myötä autistiset opiskelijoiden suunnistus- ja liikkumistaidot kehittyvät. He käyttävät materiaalia suunnistamisen apuna yhä itsenäisemmin ja riippuvuus ulkoisesta tuesta vähenee. Taitojen kehittyessä myös materiaalin käyttöä voidaan vähitellen vähentää.
Opinnäytetyön lähtökohtana olivat esteettömyys ja Valmentava II:n opetussuunnitelman tavoitteet. Aihetta lähestyttiin kognitiivisen toimintakyvyn näkökulmasta ja työssä huomioitiin autismin kirjon tyypillisiä haasteita ja voimavaroja kaupunkiympäristössä liikkumisen kannalta. Pääasiallisina haasteina oletettiin olevan poikkeavat aisti- ja havaintotoiminnot, eksekutiiviset eli toiminnan ohjaamisen vaikeudet sekä oppimisen haasteellisuus. Visuaalisuuden ja oppimiskyvyn ajateltiin olevan positiivisia voimavaroja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea autismin kirjon opiskelijoiden itsenäisiä suunnistus- ja liikkumistaitoja Valmentava II:n eli työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen tavoitteiden pohjalta. Se toteutettiin kaupunkisuunnistuksena Jyväskylän kaupungin alueella. Tarkoituksena oli valmistaa suunnistuksessa käytettävää kuvamateriaalia, joka sisältää selkokartan, reittikuvat ja suunnistuskuvat. Lisäksi opinnäytetyön materiaaliin kuuluu jalankulkijoille oleelliset selkokieliset liikennesäännöt erikseen symbolikirjoituksella sekä valokuvilla ja liikennemerkeillä varustettuina. Kaupunkisuunnistuksessa käytettävä materiaalia arvioitiin seuraamalla autististen opiskelijoiden suunnistamista materiaalin avulla, minkä pohjalta nousi kehittämistarpeita. Materiaali koottiin CD-levylle. Erillisestä pyynnöstä toimeksiantajaa ei mainittu opinnäytetyössä.
Tuettu kaupunkisuunnistaminen on ensisijaisesti tavoitteellista, ohjaajan tukemaa toimintaa, mutta se sisältää myös viihteellisen arvon. Oletuksena on, että pidempiaikaisen harjoituksen myötä autistiset opiskelijoiden suunnistus- ja liikkumistaidot kehittyvät. He käyttävät materiaalia suunnistamisen apuna yhä itsenäisemmin ja riippuvuus ulkoisesta tuesta vähenee. Taitojen kehittyessä myös materiaalin käyttöä voidaan vähitellen vähentää.
Opinnäytetyön lähtökohtana olivat esteettömyys ja Valmentava II:n opetussuunnitelman tavoitteet. Aihetta lähestyttiin kognitiivisen toimintakyvyn näkökulmasta ja työssä huomioitiin autismin kirjon tyypillisiä haasteita ja voimavaroja kaupunkiympäristössä liikkumisen kannalta. Pääasiallisina haasteina oletettiin olevan poikkeavat aisti- ja havaintotoiminnot, eksekutiiviset eli toiminnan ohjaamisen vaikeudet sekä oppimisen haasteellisuus. Visuaalisuuden ja oppimiskyvyn ajateltiin olevan positiivisia voimavaroja.