Sitouttaminen Cast Oy - Myyjän opas perehdyttämisen tukena
Alalauri, Matti (2011)
Alalauri, Matti
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102082128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102082128
Tiivistelmä
Cast Oy on mediatuotantoyritys, joka on erikoistunut yritysten myyntiä sekä markkinointia edistävän videon suunnittelemiseen, tuottamiseen ja kehittämiseen. Cast Oy:n perusti Miika Turunen, tammikuussa 2010. Cast Oy:llä on tällä hetkellä kaksi työntekijää. Yrittäjä Turunen on vastuussa yrityksen myynnin suunnittelusta, myynnin kenttätyöstä, talousasioiden hoidosta, sekä median tuottamisesta. Yrityksen toinen työntekijä tuottaa videomateriaalia. Ensimmäisen tilikauden liikevaihto yltänee lähelle 200000 euroa.
Cast Oy:ssa ei vielä ole mietitty strategioita työntekijöiden sitouttamiseen. Opinnäytettä suun-niteltaessa pohdittiin tarkasti, kumpi aiheista rekrytointi vai sitouttamien olisi tärkeämpi. Si-touttamisesta on kuitenkin Turuselle enemmän businesslähtöistä hyötyä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on auttaa Cast Oy:tä sitouttamaan uusia myyjiä. Opinnäyte-työn teoreettisen viitekehyksen keskeisiä teemoja ovat perehdyttäminen, palkitseminen, moti-vointi ja työhyvinvointi. Sitouttamisen avuksi ja perehdyttämisen tueksi opinnäytetyön produk-ti on myyntiopas. Myyntiopas toimii myyjän tukena, opastamalla myyjää asiakkaiden hankkimi-sesta tarjouksen presentoimiseen.
Kilpailun kiristyessä työntekijöiden arvo nousee. Tällä hetkellä kilpaillaan aivoista. Huippulah-jakkuuksien houkutteleminen ja säilyttäminen organisaation riveissä on nykyään tärkeämpää kuin koskaan, ja myös vaikeampaa kuin ennen. Ihmiset jotka halutaan säilyttää omissa riveissä, ovat samoja, jotka muut haluavat varastaa. Hyvällä sitouttamisstrategialla ja tehokkailla sitout-tamismenetelmillä, pystytään vaikuttamaan työntekijöiden vaihtuvuuteen.
Yleisimpiä sitouttamisen työkaluja ovat perehdyttäminen, palkitseminen, työympäristön kehit-täminen, viihtyvyyden lisääminen, sekä mielekäs työ, joka tutkitusti toimii parhaana työnteon motivoijana 2000-luvun alussa.
Perehdyttäminen on rekrytoinnin jälkeen seuraava prosessi, jossa työntekijää sitoutetaan orga-nisaatioon. Perehdyttäminen vaikuttaa työntekijän työmotivaatioon, organisaatiotuntemuk-seen, sekä työssä saavutettaviin tuloksiin.
Valmis produkti on myyjän tukimateriaali, joka perehdyttää myyjän myynnin eri vaiheisiin. Myyntiopas otetaan käyttöön vuoden 2011 aikana. Oppaan jatkokehittäminen ja päivittäminen jäävät Cast Oy:n vastuulle.
Cast Oy:ssa ei vielä ole mietitty strategioita työntekijöiden sitouttamiseen. Opinnäytettä suun-niteltaessa pohdittiin tarkasti, kumpi aiheista rekrytointi vai sitouttamien olisi tärkeämpi. Si-touttamisesta on kuitenkin Turuselle enemmän businesslähtöistä hyötyä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on auttaa Cast Oy:tä sitouttamaan uusia myyjiä. Opinnäyte-työn teoreettisen viitekehyksen keskeisiä teemoja ovat perehdyttäminen, palkitseminen, moti-vointi ja työhyvinvointi. Sitouttamisen avuksi ja perehdyttämisen tueksi opinnäytetyön produk-ti on myyntiopas. Myyntiopas toimii myyjän tukena, opastamalla myyjää asiakkaiden hankkimi-sesta tarjouksen presentoimiseen.
Kilpailun kiristyessä työntekijöiden arvo nousee. Tällä hetkellä kilpaillaan aivoista. Huippulah-jakkuuksien houkutteleminen ja säilyttäminen organisaation riveissä on nykyään tärkeämpää kuin koskaan, ja myös vaikeampaa kuin ennen. Ihmiset jotka halutaan säilyttää omissa riveissä, ovat samoja, jotka muut haluavat varastaa. Hyvällä sitouttamisstrategialla ja tehokkailla sitout-tamismenetelmillä, pystytään vaikuttamaan työntekijöiden vaihtuvuuteen.
Yleisimpiä sitouttamisen työkaluja ovat perehdyttäminen, palkitseminen, työympäristön kehit-täminen, viihtyvyyden lisääminen, sekä mielekäs työ, joka tutkitusti toimii parhaana työnteon motivoijana 2000-luvun alussa.
Perehdyttäminen on rekrytoinnin jälkeen seuraava prosessi, jossa työntekijää sitoutetaan orga-nisaatioon. Perehdyttäminen vaikuttaa työntekijän työmotivaatioon, organisaatiotuntemuk-seen, sekä työssä saavutettaviin tuloksiin.
Valmis produkti on myyjän tukimateriaali, joka perehdyttää myyjän myynnin eri vaiheisiin. Myyntiopas otetaan käyttöön vuoden 2011 aikana. Oppaan jatkokehittäminen ja päivittäminen jäävät Cast Oy:n vastuulle.