Internetissä pelaamisen motivaatiot
Mäkelä, Tapani (2011)
Mäkelä, Tapani
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102072099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102072099
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on valottaa motivaation tärkeyttä Internet pelaamisessa, sekä pelin tekijöille, että itse pelaajille. Tutkin motivaation eri osa-alueita ja maaleja, sekä niistä tulevia vaikutuksia pelaamiseen ja eritoten pelaamisen jatkumiseen. Aika, jota pelaaja käyttää peliin, on suoraan verrannollinen yhtiön saamaan tuottoon, joten on tärkeää tietää, miten pelaajan saa pidettyä motivoituneena.
Tutkimusteni ja haastattelujen tulokset, tuovat ilmi maalien eli tavoitteiden tärkeyden pelissä. Motivaatiot tavoitteiden saavuttamiseen ovat yhtä monimuotoiset, kuin pelaajakuntakin. Jaoin motivaatioiden osa-alueet kolmeen eri luokkaan: Sosiaalinen kanssakäyminen, oppiminen ja kehitys, sekä tunteet ja työ. Haastattelujen ja tutkimusten myötä sosiaalinen puoli nousi tilastoissa korkealle.
Loppujen lopuksi kaikki ihmiset pyrkivät positiiviseen palautteeseen ja siitä saatavaan mielihyvään. Mielihyvän saavuttaminen vain toimii eri ihmisillä, eri tavoilla. Pelissä tarvitsee olla useita eri tapoja saada ihminen motivoituneeksi pitkäksi aikaa. Täten johtopäätöksenä voi sanoa, että peli, mikä sisältää kaikkia kolmea motivaation osa-alueita, tuottaa suurimman onnistumisprosentin mielihyvän löytämiseksi.
Tutkimusteni ja haastattelujen tulokset, tuovat ilmi maalien eli tavoitteiden tärkeyden pelissä. Motivaatiot tavoitteiden saavuttamiseen ovat yhtä monimuotoiset, kuin pelaajakuntakin. Jaoin motivaatioiden osa-alueet kolmeen eri luokkaan: Sosiaalinen kanssakäyminen, oppiminen ja kehitys, sekä tunteet ja työ. Haastattelujen ja tutkimusten myötä sosiaalinen puoli nousi tilastoissa korkealle.
Loppujen lopuksi kaikki ihmiset pyrkivät positiiviseen palautteeseen ja siitä saatavaan mielihyvään. Mielihyvän saavuttaminen vain toimii eri ihmisillä, eri tavoilla. Pelissä tarvitsee olla useita eri tapoja saada ihminen motivoituneeksi pitkäksi aikaa. Täten johtopäätöksenä voi sanoa, että peli, mikä sisältää kaikkia kolmea motivaation osa-alueita, tuottaa suurimman onnistumisprosentin mielihyvän löytämiseksi.