Terveydenhuollon osastonhoitajien johtamisosaaminen kirjallisuuden perusteella arvioituna : Health Care Nurse Managers' Managerial Competence based on Literature Review
Pekkanen, Katja (2010)
Pekkanen, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102072088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102072088
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata terveydenhuollon osastonhoitajien johtamisosaamista ja ominaisuuksia kirjallisuuskatsauksen avulla. Opinnäytetyöni tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää suunniteltaessa lähiesimiesten johtamistyössä tarvitsemaa koulutusta. Tämä on tärkeää, sillä tutkimusten mukaan osastonhoitajat kokevat osaamisensa riittämättömäksi nykypäivän työelämän vaatimuksissa.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällön analyysiä käyttäen. Tutkimuskysymyksiä oli neljä: 1) Millaista osastonhoitajan kommunikatiivista osaamista on kuvattu tutkimusaineistossa? 2) Millaista osastonhoitajan kehittämisosaamista on kuvattu tutkimusaineistossa? 3) Millaista osastonhoitajan talousosaamista tutkimusaineistossa on kuvattu? 4) Millaisia persoonallisia ominaisuuksia on tutkimusaineistossa liitetty osastonhoitajien johtamisosaamiseen? Aineistona (n=13) kirjallisuuskatsauksessa käytettiin kotimaisia väitöskirjoja (6) ja tieteellisiä artikkeleja (7) vuosilta 2005 - 2009.
Keskeiset tulokset osoittivat, että osastonhoitajan työssään tarvitsema johtamisosaaminen on erittäin laaja kokonaisuus. Osastonhoitajan tarvitsema kommunikatiivinen osaaminen jakautui aineiston mukaan pääluokkiin vuorovaikutustaidot, henkilöstön tukeminen ja yhteistyötaidot. Vuorovaikutustaitoihin katsottiin kuuluvan neuvotteleminen ja ongelmien ratkaisu, kuuntelu ja keskustelu sekä tiedottaminen ja viestintä. Henkilöstön tukeminen muodostui työyhteisön tukemisesta, palautteen antamisesta sekä kannustamisesta ja rohkaisemisesta. Yhteistyötaitoihin kuuluivat moniammatillinen yhteistyö ja tiimityö yhdessä asiantuntijoiden kanssa.
Osastonhoitajan kehittämisosaaminen piti sisällään henkilöstön ammattitaidon vahvistamista ja ylläpitoa (oppimisen ja kehittymisen tukeminen, koulutuksien järjestäminen ja osaamisen vahvistaminen), toiminnan suunnitelmallista kehittämistä (osaston toiminnan kehittäminen ja hoitotyön kehittäminen) sekä muutosjohtajuutta (uusien työtapojen omaksuminen ja kyky toimia muutoksessa). Osastonhoitajan talousosaamisessa kolme pääluokkaa olivat suunnittelun osaaminen (budjetointi ja kustannustietoisuus sekä toiminnan tavoitteellisuus), toteutus- ja resurssiosaaminen (toiminnan ja henkilöstön resursointi, rahojen kohdentaminen ja hankinnat) sekä arvioinnin osaaminen (tuloksellisuus, arviointi ja seuranta). Osastonhoitajaan liitetyt persoonalliset johtamisominaisuudet olivat eettinen osaaminen (oikeudenmukaisuus, luotettavuus, läsnä olo, positiivisuus, arvot), hoitotyön asiantuntijuus (hoitotyöhön osallistuminen ja oma asiantuntijuus) ja johtajan toimintatavat (vastuullisesti ja jämäkästi toimiminen sekä rauhallisesti ja käytännöllisesti toimiminen).
Merkittävimpänä tuloksena voidaan nostaa esiin osastonhoitajan työn vuorovaikutuksellisen osaamisen tärkeys. Lisäksi osastonhoitajalta vaaditaan vankkaa talousosaamista sekä itsensä ja henkilöstönsä kehittämistä siten, että hoitotyön uusiin haasteisiin pystytään vastaamaan tulevaisuudessa. Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella keinoina nähtiin olevan osastonhoitajien itsensä sekä henkilöstön jatkuva ja suunnitelmallinen kouluttautuminen ja kehittyminen, viestinnän ja tiedonkulun tehostaminen sekä taloustilanteen reaaliaikainen arviointi ja seuranta kehittämis- ja parannusehdotuksineen.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällön analyysiä käyttäen. Tutkimuskysymyksiä oli neljä: 1) Millaista osastonhoitajan kommunikatiivista osaamista on kuvattu tutkimusaineistossa? 2) Millaista osastonhoitajan kehittämisosaamista on kuvattu tutkimusaineistossa? 3) Millaista osastonhoitajan talousosaamista tutkimusaineistossa on kuvattu? 4) Millaisia persoonallisia ominaisuuksia on tutkimusaineistossa liitetty osastonhoitajien johtamisosaamiseen? Aineistona (n=13) kirjallisuuskatsauksessa käytettiin kotimaisia väitöskirjoja (6) ja tieteellisiä artikkeleja (7) vuosilta 2005 - 2009.
Keskeiset tulokset osoittivat, että osastonhoitajan työssään tarvitsema johtamisosaaminen on erittäin laaja kokonaisuus. Osastonhoitajan tarvitsema kommunikatiivinen osaaminen jakautui aineiston mukaan pääluokkiin vuorovaikutustaidot, henkilöstön tukeminen ja yhteistyötaidot. Vuorovaikutustaitoihin katsottiin kuuluvan neuvotteleminen ja ongelmien ratkaisu, kuuntelu ja keskustelu sekä tiedottaminen ja viestintä. Henkilöstön tukeminen muodostui työyhteisön tukemisesta, palautteen antamisesta sekä kannustamisesta ja rohkaisemisesta. Yhteistyötaitoihin kuuluivat moniammatillinen yhteistyö ja tiimityö yhdessä asiantuntijoiden kanssa.
Osastonhoitajan kehittämisosaaminen piti sisällään henkilöstön ammattitaidon vahvistamista ja ylläpitoa (oppimisen ja kehittymisen tukeminen, koulutuksien järjestäminen ja osaamisen vahvistaminen), toiminnan suunnitelmallista kehittämistä (osaston toiminnan kehittäminen ja hoitotyön kehittäminen) sekä muutosjohtajuutta (uusien työtapojen omaksuminen ja kyky toimia muutoksessa). Osastonhoitajan talousosaamisessa kolme pääluokkaa olivat suunnittelun osaaminen (budjetointi ja kustannustietoisuus sekä toiminnan tavoitteellisuus), toteutus- ja resurssiosaaminen (toiminnan ja henkilöstön resursointi, rahojen kohdentaminen ja hankinnat) sekä arvioinnin osaaminen (tuloksellisuus, arviointi ja seuranta). Osastonhoitajaan liitetyt persoonalliset johtamisominaisuudet olivat eettinen osaaminen (oikeudenmukaisuus, luotettavuus, läsnä olo, positiivisuus, arvot), hoitotyön asiantuntijuus (hoitotyöhön osallistuminen ja oma asiantuntijuus) ja johtajan toimintatavat (vastuullisesti ja jämäkästi toimiminen sekä rauhallisesti ja käytännöllisesti toimiminen).
Merkittävimpänä tuloksena voidaan nostaa esiin osastonhoitajan työn vuorovaikutuksellisen osaamisen tärkeys. Lisäksi osastonhoitajalta vaaditaan vankkaa talousosaamista sekä itsensä ja henkilöstönsä kehittämistä siten, että hoitotyön uusiin haasteisiin pystytään vastaamaan tulevaisuudessa. Tämän opinnäytetyön tulosten perusteella keinoina nähtiin olevan osastonhoitajien itsensä sekä henkilöstön jatkuva ja suunnitelmallinen kouluttautuminen ja kehittyminen, viestinnän ja tiedonkulun tehostaminen sekä taloustilanteen reaaliaikainen arviointi ja seuranta kehittämis- ja parannusehdotuksineen.