Moottoritestisolun päivitys
Kurikka, Jukka (2011)
Kurikka, Jukka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102042036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102042036
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Proventia Emission Control Oy:n Engine & Emission Laboratoryn osastolle. Työn aiheena on moottoritestisolun päivitys. Työlle annettiin tavoitteeksi paikantaa testisolun ongelmakohdat sekä luoda ehdotuksia tilanteen parantamiseksi.
Työssä määritellään testisoluun tarvittava ilmanvaihto ja pakokaasunpoisto sekä moottorin ja dynamometrin jäähdytys. Testisoluun sisältyvien mittausantureiden ja moottoridynamometrien toimintaperiatteet sekä ominaisuudet käydään läpi. Valittiin komponentit, jotka mahdollistavat NRTC- ja NRSC-tasoisten syklien suorittamisen alle 300 kilowatin dieselmoottoreilla.
Tuloksena hankittiin uusi 300 kilowatin pyörrevirtadynamometri ja ohjain sekä kaasuservo ja ohjain. Tarvittavat mittausanturit hyödynnettiin vanhasta sovelluksesta. Testisolun ilmanvaihto, pakokaasunpoisto ja tarvittava jäähdytysteho selvitettiin matemaattisesti, jotta testisolussa pystytään ajamaan dieselmoottoreita aina 300 kilowattiin saakka.
Tuloksien perusteella laboratorioon rakennetaan testisolu laitteineen, jonka avulla voidaan suorittaa tarvittavia pakokaasulainsäädännön sekä tuotekehityksen vaatimia testiajosyklejä.
Työssä määritellään testisoluun tarvittava ilmanvaihto ja pakokaasunpoisto sekä moottorin ja dynamometrin jäähdytys. Testisoluun sisältyvien mittausantureiden ja moottoridynamometrien toimintaperiatteet sekä ominaisuudet käydään läpi. Valittiin komponentit, jotka mahdollistavat NRTC- ja NRSC-tasoisten syklien suorittamisen alle 300 kilowatin dieselmoottoreilla.
Tuloksena hankittiin uusi 300 kilowatin pyörrevirtadynamometri ja ohjain sekä kaasuservo ja ohjain. Tarvittavat mittausanturit hyödynnettiin vanhasta sovelluksesta. Testisolun ilmanvaihto, pakokaasunpoisto ja tarvittava jäähdytysteho selvitettiin matemaattisesti, jotta testisolussa pystytään ajamaan dieselmoottoreita aina 300 kilowattiin saakka.
Tuloksien perusteella laboratorioon rakennetaan testisolu laitteineen, jonka avulla voidaan suorittaa tarvittavia pakokaasulainsäädännön sekä tuotekehityksen vaatimia testiajosyklejä.