Kun lapsi aloittaa päivähoidon : vanhempien kokemuksia ja kehittämisehdotuksia
Harju, Anni; Mattsson, Linda (2010)
Harju, Anni
Mattsson, Linda
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102011939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102011939
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia ja kehittämisehdotuksia lapsen päivähoidon aloitusvaiheesta Raumalla Otan päiväkodissa. Halusimme saada tietoa siitä, minkälaiseksi vanhemmat ovat kokeneet lapsen päivähoidon aloituksen ja miten heidän perheensä on otettu vastaan kyseisessä päiväkodissa. Käsittelimme opinnäytetyössämme kasvatuskumppanuutta laajasti päivähoidon aloitusvaiheen näkökulmasta. Tarkastelimme myös päivähoitolakia ja varhaiskasvatussuunnitelmaa. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Tutkimuskohteena oli vuoden 2010 aikana päivähoidon aloittaneet lapset ja heidän vanhemmat. Kyselyjä välitimme 50 kappaletta. Vastauksia saimme 14, jolloin vastausprosentti oli 28. Vähäisen vastausprosentin vuoksi, teimme kyselyn myös Otan päiväkodin lastentarhanopettajille, joita on noin 12. Kyselyt lähetimme sähköpostitse. Vastauksia saimme takaisin kaksi kappaletta. Keskeisimmät kysymykset vanhempien kyselylomakkeessa koskivat tutustumisvaihetta, päiväkodin ja kodin välistä yhteistyötä, yksilöllisten tarpeiden huomioimista sekä tyytyväisyyttä lapsen päivähoidosta kokonaisuudessaan. Lastentarhanopettajille tehdyssä kyselyssä keskeiset kysymykset koskivat samoja asioita, mutta käsittelivät työntekijän näkökulmaa.
Tutkimus osoitti, että vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä päiväkodin toimintaan niin päivähoidon aloitusvaiheeseen kuin päivähoitoon kokonaisuudessaan. Erittäin tyytyväisiä oltiin myös päiväkodin ja kodin väliseen yhteistyöhön. Myös henkilökunta oli samaa mieltä, totesivat kuitenkin, että parannettavaa löytyy aina. Kritiikkiä tuli vähän. Henkilökunnan määrään ja vaihtuvuuteen viitattiin muutamaan kertaan. Vanhemmat toivoivat, että yksilölliset tarpeet voitaisiin huomioida paremmin esimerkiksi lasten päiväunien osalta.
Tutkimus osoitti, että vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä päiväkodin toimintaan niin päivähoidon aloitusvaiheeseen kuin päivähoitoon kokonaisuudessaan. Erittäin tyytyväisiä oltiin myös päiväkodin ja kodin väliseen yhteistyöhön. Myös henkilökunta oli samaa mieltä, totesivat kuitenkin, että parannettavaa löytyy aina. Kritiikkiä tuli vähän. Henkilökunnan määrään ja vaihtuvuuteen viitattiin muutamaan kertaan. Vanhemmat toivoivat, että yksilölliset tarpeet voitaisiin huomioida paremmin esimerkiksi lasten päiväunien osalta.