Smart Shoppers in Finland: New shopping attitude and response of retailers
Härmä, Olli (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Härmä, Olli
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101311906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101311906
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata Smart Shopping-trendin kehittymistä ja todistaa, että jälleenmyyjien täytyy reagoida ja pystyä sopeutumaan tähän uuteen shoppailuajattelutapaan. Työn teoreettisessa osassa havainnollistetaan lyhyesti shoppailun perusperiaatteita. Teoreettisessa osassa kerrotaan myös yleisesti Smart Shopping-trendistä ja sen kehittymisestä. Teoreettinen osuus tukee osaltaan myös empiirisessä osassa esitettyjä vähittäiskauppojen ratkaisuja ja strategioita. Empiirisen kyselyn tulokset ja kirjallisuus vahvistavat, että Smart Shopping on myös Suomessa esiintyvä trendi. Ne myös osoittavat, mitkä ovat nokkelien ostajien preferenssit ja miten trendi vaikuttaa jälleenmyyjien strategiseen reagointiin. Verkkokaupat, lisääntyvästi Smart Shoppaajien suosima vaihtoehto, ovat vähittäiskaupan kasvava kilpailija. Verkkokaupat ovat radikaalisti muuttaneet markkinat epäedullisemmaksi jälleenmyyjille ja houkutelleet paljon kuluttajia ostamaan internetin välityksellä. Tämän takia jälleenmyyjien on kokeiltava uusia keinoja saadakseen kuluttajat takaisin kauppoihin ja pysyäkseen kannattavana. Jälleenmyyjäkaupoilla on kuitenkin paljon mahdollisuuksia sopeuttaa uusia elementtejä omaan liikeideaansa, jotta myös Smart Shoppaajat pysyvät niiden asiakkaina ja jotta ne pystyvät kilpailemaan e-kauppojen kanssa. Siltikin, vaivannäköä, luovuutta, innovaatioita ja oikeanlaista sopeutumisstrategiaa täytyy kehittää, jotta jälleenmyyjäkaupat pystyvät vastaamaan uuteen shoppailuasenteeseen -”Smart Shoppingiin”.