Suomalaisyritysten mainostaminen venäläisissä medioissa
Sopanen, Miina (2011)
Sopanen, Miina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101311901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101311901
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee suomalaisyritysten mainontaa venäläisille ja venäläistä mediajärjestelmää. Lisäksi selvitetään, mitä mainosvälineitä käyttäen ja millaisilla mainoksilla suomalaisyritykset tavoittavat parhaiten venäläisen kohderyhmän.
Kyselytutkimuksella selvitettiin rajalehdissä mainostavien suomalaisyritysten mainontaa venäläisille. Tutkimuksessa kysyttiin yrityksiltä venäläisen median käyttöä mainostamiseen, tyytyväisyyttä käytettyihin mainosvälineisiin sekä yritysten mainontaan liittyviä tietotarpeita. Kyselytutkimus toteutettiin yhteistyössä Tutkimus- ja Analysointikeskus, TAK Oy:n kanssa.
Työssä käsitellään ensin mainontaa ja mediaa sekä niiden välistä suhdetta. Tämän jälkeen pureudutaan syvällisemmin mainontaan Venäjällä ja siihen, millä keinoin suomalainen yritys voi onnistua mainonnassa venäläisille. Omana aiheenaan työssä on tutustuminen venäläiseen mediajärjestelmään ja eri mainosvälineisiin Venäjällä. Työn loppupuolella käydään läpi saadut tutkimustulokset ja tulkitaan niitä. Lopussa pohditaan vielä opinnäytetyöprosessia kokonaisuudessaan, työn onnistumista ja kohdattuja haasteita.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että rajalehdissä mainostavat suomalaiset yritykset käyttävät mainontaan hyvin vähän venäläistä mediaa. Eniten käytetty mainosväline oli rajalehti. Kyselyyn vastanneet yritykset olivat käyttämiinsä venäläisiin mainosvälineisiin melko tyytyväisiä. Tutkimustuloksista selvisi myös, että rajalehdissä mainostavat suomalaiset yritykset kaipaavat tietoa venäläisestä mediasta ja median käyttäjistä.
Kyselytutkimuksella selvitettiin rajalehdissä mainostavien suomalaisyritysten mainontaa venäläisille. Tutkimuksessa kysyttiin yrityksiltä venäläisen median käyttöä mainostamiseen, tyytyväisyyttä käytettyihin mainosvälineisiin sekä yritysten mainontaan liittyviä tietotarpeita. Kyselytutkimus toteutettiin yhteistyössä Tutkimus- ja Analysointikeskus, TAK Oy:n kanssa.
Työssä käsitellään ensin mainontaa ja mediaa sekä niiden välistä suhdetta. Tämän jälkeen pureudutaan syvällisemmin mainontaan Venäjällä ja siihen, millä keinoin suomalainen yritys voi onnistua mainonnassa venäläisille. Omana aiheenaan työssä on tutustuminen venäläiseen mediajärjestelmään ja eri mainosvälineisiin Venäjällä. Työn loppupuolella käydään läpi saadut tutkimustulokset ja tulkitaan niitä. Lopussa pohditaan vielä opinnäytetyöprosessia kokonaisuudessaan, työn onnistumista ja kohdattuja haasteita.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että rajalehdissä mainostavat suomalaiset yritykset käyttävät mainontaan hyvin vähän venäläistä mediaa. Eniten käytetty mainosväline oli rajalehti. Kyselyyn vastanneet yritykset olivat käyttämiinsä venäläisiin mainosvälineisiin melko tyytyväisiä. Tutkimustuloksista selvisi myös, että rajalehdissä mainostavat suomalaiset yritykset kaipaavat tietoa venäläisestä mediasta ja median käyttäjistä.