Brandilapset : Lapsille suunnatut merkkituotemarkkinat
Sillanpää, Marika (2011)
Sillanpää, Marika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101311899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101311899
Tiivistelmä
Lapset ovat merkittävä kuluttajaryhmä, jolla on vaikutusvaltaa koko perheen ostopäätöksiin. Heidät nähdään tulevaisuuden itsenäisiä valintoja tekevinä aikuisina, joille halutaan opettaa kulutustottumuksia jo varhaisessa vaiheessa. Lasten tuotteiden lisäksi aikuisille suunnattuja tuotteita brandataan ja mainostetaan lasta kiinnostavalla tavalla. Keskeneräisen ajattelukykynsä vuoksi lapsi tarvitsee erityistä suojaa mainonnan kaupalliselta vaikuttamiselta ja median lapsille sopimattomalta sisällöltä.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Mannerheimin lastensuojeluliiton Keski-Suomen piirille. Tavoitteena oli selvittää, miten brandituotteet näkyvät lasten elämässä ja vaikuttavatko ne lasten tekemiin tuotevalintoihin. Työssä selvennettiin brandin käsitettä, mainonnan kanavia ja tehokeinoja. Lasten suojelemiseen liittyen käsiteltiin mainonnan lainsäädäntöä. Lapsen kykyä vastaanottaa ja käsitellä tietoa tutkittiin ajattelun kehitysvaiheita kuvaamalla. Lopuksi pohdittiin median sisällön soveltuvuutta lapsille ja ehdotettiin medialukutaidon opettamista.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena Keski-Suomen piirin ylläpitämässä iltapäivätoimintakerhossa Liinalammen koululla Tikkakoskella. Teemahaastatteluun osallistui 11 lasta ala-asteen 1–3 luokilta. Haastattelun avulla selvitettiin, kuinka lapset kokevat mainonnan, tunnistavatko he brandeja ja suosivatko valinnoissaan tiettyjä merkkejä.
Lapset kokevat mainokset tiedotteiksi, joilla kerrotaan saatavilla olevista tuotteista. He muistavat hauskaksi kokemansa mainokset tarkasti, mutta varsinainen tuote ei ole aina selvä. He ostavat itse kaupasta lähinnä makeisia, mutta saavat vaikuttaa etenkin heitä koskeviin tuotevalintoihin. Lelumerkkejä he tunnistavat vaivatta ja muista merkeistä sellaisia, joiden tuotteita löytyy kotoa tai joiden mainonnassa on mieleen jääviä piirteitä. Lapset eivät erityisemmin osoittaneet viitteitä brandiuskollisuudesta, vaikkakin moni omisti esimerkiksi tietyn lelumerkin tuotteita runsaasti.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Mannerheimin lastensuojeluliiton Keski-Suomen piirille. Tavoitteena oli selvittää, miten brandituotteet näkyvät lasten elämässä ja vaikuttavatko ne lasten tekemiin tuotevalintoihin. Työssä selvennettiin brandin käsitettä, mainonnan kanavia ja tehokeinoja. Lasten suojelemiseen liittyen käsiteltiin mainonnan lainsäädäntöä. Lapsen kykyä vastaanottaa ja käsitellä tietoa tutkittiin ajattelun kehitysvaiheita kuvaamalla. Lopuksi pohdittiin median sisällön soveltuvuutta lapsille ja ehdotettiin medialukutaidon opettamista.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena Keski-Suomen piirin ylläpitämässä iltapäivätoimintakerhossa Liinalammen koululla Tikkakoskella. Teemahaastatteluun osallistui 11 lasta ala-asteen 1–3 luokilta. Haastattelun avulla selvitettiin, kuinka lapset kokevat mainonnan, tunnistavatko he brandeja ja suosivatko valinnoissaan tiettyjä merkkejä.
Lapset kokevat mainokset tiedotteiksi, joilla kerrotaan saatavilla olevista tuotteista. He muistavat hauskaksi kokemansa mainokset tarkasti, mutta varsinainen tuote ei ole aina selvä. He ostavat itse kaupasta lähinnä makeisia, mutta saavat vaikuttaa etenkin heitä koskeviin tuotevalintoihin. Lelumerkkejä he tunnistavat vaivatta ja muista merkeistä sellaisia, joiden tuotteita löytyy kotoa tai joiden mainonnassa on mieleen jääviä piirteitä. Lapset eivät erityisemmin osoittaneet viitteitä brandiuskollisuudesta, vaikkakin moni omisti esimerkiksi tietyn lelumerkin tuotteita runsaasti.