Koulusosionomi - Tulevaisuuden ammattilainen
Kudel, Mia (2011)
Kudel, Mia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101311879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101311879
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tapaustutkimuksena kotkalaisessa Aittakor-ven alakoulussa. Koulussa toimi kahdeksan viikon ajan Lapsiparkki-toiminta. Toi-minnan avulla oli tarkoitus vastata opetusta häiritseviin tilanteisiin. Lisäksi tutkimuk-sella selvitettiin sosionomi (AMK) paikkaa kouluyhteisössä. Tutkimusjoukko koostui 12 koulun opettajasta ja 48 parkissa vierailleesta oppilaasta. Tutkimuksen tulokset pe-rustuvat tietystä koulusta tiettynä ajanjaksona kerättyyn materiaaliin eivätkä ole yleis-tettävissä.
Lyhyen kokeilun perusteella sosionomin paikka kouluyhteisössä ei ole yksiselitteinen, mutta tarvetta sille olisi. Sosionomi nähdään selvästi avustavissa tehtävissä. Parkissa tehtiin koulutehtäviä, kokeita, opeteltiin kirjaimia ja pelattiin tietokonepeliä. Parkki-toiminnassa tartuttiin koulukiusaamiseen. Tulosten perusteella saatiin Lapsiparkissa kävijät ymmärtämään koulukäynnin merkitys.
Toiminta on uutta, joten se vaatii yhteistyön hiomista. Parkki-toiminnan kehittämis-mahdollisuudet ovat laajat. Kouluyhteisön tärkein päämäärä on saada oppilaat opiske-lemaan ja opettajille työrauha. Sosionomin tehtävänkuvaa peruskoulussa tulee selven-tää edelleen.
Lyhyen kokeilun perusteella sosionomin paikka kouluyhteisössä ei ole yksiselitteinen, mutta tarvetta sille olisi. Sosionomi nähdään selvästi avustavissa tehtävissä. Parkissa tehtiin koulutehtäviä, kokeita, opeteltiin kirjaimia ja pelattiin tietokonepeliä. Parkki-toiminnassa tartuttiin koulukiusaamiseen. Tulosten perusteella saatiin Lapsiparkissa kävijät ymmärtämään koulukäynnin merkitys.
Toiminta on uutta, joten se vaatii yhteistyön hiomista. Parkki-toiminnan kehittämis-mahdollisuudet ovat laajat. Kouluyhteisön tärkein päämäärä on saada oppilaat opiske-lemaan ja opettajille työrauha. Sosionomin tehtävänkuvaa peruskoulussa tulee selven-tää edelleen.