Innovatiivisen vakuutustuotteen omaksumisprosessi ja leviämisen mahdollisuudet : Case: Fennia Magis
Tulasalo, Jarmo (2010)
Tulasalo, Jarmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101281856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101281856
Tiivistelmä
Vakuutusasiat ovat perinteisesti vaikeasti ymmärrettäviä tai jopa vastentahtoisia nuorille. Tämä opinnäytetyö on tehty Keskinäisen vakuutusyhtiö Fennian toimeksiannosta ja siinä tutkitaan syksyllä 2009 lanseeratun, alle 30-vuotiaille opiskelijoille suunnatun uudenlaisen Magis-vakuutuspaketin omaksumisprosessia ja leviämisen mahdollisuuksia kohderyhmän keskuudessa. Toimeksiantajaa kiinnostaa erityisesti se, mikä on Magiksen todellinen asiakaspotentiaali ja millaisena tuotteena tämä potentiaali Magiksen kokee.
Magis-vakuutuspaketti on uudenlainen palvelutuote, minkä vuoksi se voidaan nähdä innovaationa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui Everett M. Rogersin luoman innovaatioiden diffuusio -teorian ympärille. Innovaation omaksumiseen vaikuttaa Rogersin mukaan viisi ominaisuutta: suhteellinen hyöty, yhteensopivuus, monimutkaisuus, kokeiltavuus ja havaittavuus. Rogers on myös luokitellut innovaation potentiaaliset omaksujat viiteen omaksujaluokkaan: innovoijat, varhaiset omaksujat, varhainen enemmistö, myöhäinen enemmistö ja hitaat omaksujat.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella kahden korkeakouluvierailun yhteydessä marraskuussa 2009 ja tammikuussa 2010. Tutkimukseen osallistui yhteensä 62 opiskelijaa. Tutkimuksella mitattiin Magiksen ominaisuuksia innovaationa sekä jaoteltiin korkeakouluopiskelijat omaksujaluokkiin.
Magis on korkeakouluopiskelijan näkökulmasta potentiaalinen suhteellisen hyödyn tuottaja sekä jokseenkin yhteensopiva heidän tarpeidensa kanssa. Tuote on kuitenkin liian monimutkainen, jotta sen laaja-alainen omaksuminen olisi mahdollista. Uudet tiedonvälityskanavat Facebookin johdolla auttavat innovoijien ja varhaisten omaksujien tavoittamisessa, mutta suurta massaa tämä uusi vakuutustuote ei riittävän hyvin kykene saavuttamaan.
Magis-vakuutuspaketti on uudenlainen palvelutuote, minkä vuoksi se voidaan nähdä innovaationa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui Everett M. Rogersin luoman innovaatioiden diffuusio -teorian ympärille. Innovaation omaksumiseen vaikuttaa Rogersin mukaan viisi ominaisuutta: suhteellinen hyöty, yhteensopivuus, monimutkaisuus, kokeiltavuus ja havaittavuus. Rogers on myös luokitellut innovaation potentiaaliset omaksujat viiteen omaksujaluokkaan: innovoijat, varhaiset omaksujat, varhainen enemmistö, myöhäinen enemmistö ja hitaat omaksujat.
Tutkimusote oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella kahden korkeakouluvierailun yhteydessä marraskuussa 2009 ja tammikuussa 2010. Tutkimukseen osallistui yhteensä 62 opiskelijaa. Tutkimuksella mitattiin Magiksen ominaisuuksia innovaationa sekä jaoteltiin korkeakouluopiskelijat omaksujaluokkiin.
Magis on korkeakouluopiskelijan näkökulmasta potentiaalinen suhteellisen hyödyn tuottaja sekä jokseenkin yhteensopiva heidän tarpeidensa kanssa. Tuote on kuitenkin liian monimutkainen, jotta sen laaja-alainen omaksuminen olisi mahdollista. Uudet tiedonvälityskanavat Facebookin johdolla auttavat innovoijien ja varhaisten omaksujien tavoittamisessa, mutta suurta massaa tämä uusi vakuutustuote ei riittävän hyvin kykene saavuttamaan.