Sähköposti mielikuvamarkkinoinnin välineenä B to B -markkinoinnissa
Virtanen, Anna-Leena (2011)
Virtanen, Anna-Leena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101281840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101281840
Tiivistelmä
Markkinointiviestintä on viime vuosina muuttunut digitaalisten markkinointikanavien yleistyttyä. Yritysten on niin kuluttaja- kuin yritysten välisessä markkinoinnissakin ollut omaksuttava uusia markkinointiviestinnän välineitä. Sähköpostimarkkinoinnista on tullut vakiintunut osa yritysten markkinointiviestintää. Opinnäytetyön toimeksiantaja on EFG Toimistokalusteet Oy. Yritys aloitti sähköpostimarkkinoinnin asiakasrekisterissä sijaitseville kontakteille. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys mielikuvien muodostumisella on sähköpostimarkkinoinnissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin viestinnän rakennetta ja digitaalista markkinointiviestintää. Viestinnän tavoitteita käsiteltiin yritysten välisen eli B to B -markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla EFG Toimistokalusteet Oy:n myynnin ja markkinoinnin henkilöstöä. Tavoitteena oli selvittää, millaisia mielikuvia sähköpostimarkkinointiin kohdistetuista tavoitteista ja mahdollisuuksista on. Johtopäätöksenä haastatteluiden perusteella selvitettiin, millaisena mahdollisuutena mielikuvamarkkinointi voi olla, kun viestintäkanavana käytetään sähköpostimarkkinointia.
Keskeisenä johtopäätöksenä haastattelujen perusteella todettiin, että toimiminen B to B –markkinoilla tuntuu rajaavan mahdollisuuksia käyttää mielikuvallisuutta markkinoinnissa. Tämän tutkimuksen perusteella mielikuvien luominen sähköpostin avulla on kuitenkin mahdollista visuaalisuutta ja kuvia tehokeinoina käyttäen. Haastatteluista nousi myös johtopäätös, että yrityskuvaa on mahdollista muuttaa sähköpostimarkkinoinnin avulla viestimällä yrityksen tuotteiden nykyaikaisuudesta.
Opinnäytetyössä on esitetty, että integroimalla sähköpostimarkkinointi muuhun sähköiseen markkinointiviestintään, voidaan siitä saada tehokkaampaa. Kehitysehdotuksena ja jatkotut-kimuksen aiheena on ehdotettu sähköpostimarkkinoinnin integroimista sosiaalisen median verkostoihin. Facebookin yritysprofiilin luomisen ohella on ehdotettu B to B –yritysblogin perustamista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin viestinnän rakennetta ja digitaalista markkinointiviestintää. Viestinnän tavoitteita käsiteltiin yritysten välisen eli B to B -markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla EFG Toimistokalusteet Oy:n myynnin ja markkinoinnin henkilöstöä. Tavoitteena oli selvittää, millaisia mielikuvia sähköpostimarkkinointiin kohdistetuista tavoitteista ja mahdollisuuksista on. Johtopäätöksenä haastatteluiden perusteella selvitettiin, millaisena mahdollisuutena mielikuvamarkkinointi voi olla, kun viestintäkanavana käytetään sähköpostimarkkinointia.
Keskeisenä johtopäätöksenä haastattelujen perusteella todettiin, että toimiminen B to B –markkinoilla tuntuu rajaavan mahdollisuuksia käyttää mielikuvallisuutta markkinoinnissa. Tämän tutkimuksen perusteella mielikuvien luominen sähköpostin avulla on kuitenkin mahdollista visuaalisuutta ja kuvia tehokeinoina käyttäen. Haastatteluista nousi myös johtopäätös, että yrityskuvaa on mahdollista muuttaa sähköpostimarkkinoinnin avulla viestimällä yrityksen tuotteiden nykyaikaisuudesta.
Opinnäytetyössä on esitetty, että integroimalla sähköpostimarkkinointi muuhun sähköiseen markkinointiviestintään, voidaan siitä saada tehokkaampaa. Kehitysehdotuksena ja jatkotut-kimuksen aiheena on ehdotettu sähköpostimarkkinoinnin integroimista sosiaalisen median verkostoihin. Facebookin yritysprofiilin luomisen ohella on ehdotettu B to B –yritysblogin perustamista.