Työvalmennus osana ammatillista jatkosuunnitelmaa : Kuntouttava ja valmentava opetus ja ohjaus
Peltonen, Minna (2010)
Peltonen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271825
Tiivistelmä
Osatyökykyisten henkilöiden työurasuunnittelua tekevät monet eri toimijat. Asiakkaita, työntekijöi-tä ja ohjaustyötä kuvaavia termejä on paljon.
Opinnäytetyössä kehitetään Valmentava I –koulutuksen työelämään valmentautumisen prosessia. Tavoitteena on, että työelämävalmiuksien asiakasprosessi ja moniammatillisen tiimin toiminta to-teutuu tehokkaasti ja laadukkaasti. Kehittämishanke pohjautuu uuteen opetussuunnitelmaan.
Kehittämishanke toteutettiin Bovallius-ammattiopiston Laukaan toimipaikassa. Kehittämishankkeen aineisto kerättiin kolmivaiheisella prosessilla: toiminnan kehittäminen (kolme työskentelyä), asian-tuntija-analyysi (kaksi analyysiä) ja näiden pohjalta laadittu työelämään valmentamisen malli. Me-netelminä käytettiin Tuplatiimi-työskentelyä, nelikenttäanalyysia ja osallistuvaa havainnointia. Ke-hittämishanke toteutettiin keväällä 2010. Kehittämishankkeeseen osallistui Valmentava I –koulutuksen moniammatillinen tiimi (n=11), tiimin esimiehet ja ammattiopiston johtaja (n=3) sekä Bovallius –ammattiopiston Turun toimipaikan työelämään valmentamisen henkilöstöä (n=3).
Johtopäätöksenä todetaan, että ammatillinen erityisoppilaitos voi profiloitua osatyökyisten henki-löiden opetuksen lisäksi myös työelämän ohjauksen ja koulutuksen asiantuntijana. Profiloituminen edellyttää yhteistyömallin edelleen kehittämistä sekä organisaation sisäisessä että ulkoisessa toi-minnassa. Organisaation sisäisellä kehittämisellä tarkoitetaan moniammatillisen tiimityön selkiin-nyttämistä: toimenkuvia, prosessin selkiinnyttämistä ja aikatauluttamista. Dialoginen, moniammatil-linen tiimityö mahdollistaa osatyökykyisten opiskelijoiden ammatillisten jatkosuunnitelmien ja tule-vaisuuden suunnitelmien selkiintymisen opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Organisaation ulkoisella toiminnalla tarkoitetaan työelämäyhteistyötä: työharjoittelupaikkoja avoimilla työmarkki-noilla sekä työpaikkaohjaajien koulutusta ja ohjausta.
Opinnäytetyössä kehitetään Valmentava I –koulutuksen työelämään valmentautumisen prosessia. Tavoitteena on, että työelämävalmiuksien asiakasprosessi ja moniammatillisen tiimin toiminta to-teutuu tehokkaasti ja laadukkaasti. Kehittämishanke pohjautuu uuteen opetussuunnitelmaan.
Kehittämishanke toteutettiin Bovallius-ammattiopiston Laukaan toimipaikassa. Kehittämishankkeen aineisto kerättiin kolmivaiheisella prosessilla: toiminnan kehittäminen (kolme työskentelyä), asian-tuntija-analyysi (kaksi analyysiä) ja näiden pohjalta laadittu työelämään valmentamisen malli. Me-netelminä käytettiin Tuplatiimi-työskentelyä, nelikenttäanalyysia ja osallistuvaa havainnointia. Ke-hittämishanke toteutettiin keväällä 2010. Kehittämishankkeeseen osallistui Valmentava I –koulutuksen moniammatillinen tiimi (n=11), tiimin esimiehet ja ammattiopiston johtaja (n=3) sekä Bovallius –ammattiopiston Turun toimipaikan työelämään valmentamisen henkilöstöä (n=3).
Johtopäätöksenä todetaan, että ammatillinen erityisoppilaitos voi profiloitua osatyökyisten henki-löiden opetuksen lisäksi myös työelämän ohjauksen ja koulutuksen asiantuntijana. Profiloituminen edellyttää yhteistyömallin edelleen kehittämistä sekä organisaation sisäisessä että ulkoisessa toi-minnassa. Organisaation sisäisellä kehittämisellä tarkoitetaan moniammatillisen tiimityön selkiin-nyttämistä: toimenkuvia, prosessin selkiinnyttämistä ja aikatauluttamista. Dialoginen, moniammatil-linen tiimityö mahdollistaa osatyökykyisten opiskelijoiden ammatillisten jatkosuunnitelmien ja tule-vaisuuden suunnitelmien selkiintymisen opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Organisaation ulkoisella toiminnalla tarkoitetaan työelämäyhteistyötä: työharjoittelupaikkoja avoimilla työmarkki-noilla sekä työpaikkaohjaajien koulutusta ja ohjausta.