Hotellien varausjärjestelmät : case Room Today
Marjaniemi, Saara (2010)
Marjaniemi, Saara
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271793
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on naantalilainen majoitusyritys Palon Vierashuone.Palon Vierashuone lanseerasi vuonna 2007 markkinoille mobiilipalvelun,Room Today. Room Today -palvelun on tarkoitus tarjota majoitusta vailla oleville matkailijoille reaaliaikaista tietoa kohteen majoituspalveluiden vapaista huoneista. Palvelu on SMS-palvelu.
Työn tavoitteena on ollut tutkia, palvelun tunnettuutta, miten palvelu on vastaanotettu markkinoilla ja miten sitä voitaisiin kehittää jopa maailmanlaajuiseksi palveluksi.
Työn teoria pohjautuu digitaalisesta markkinoinnista oleviin matkailualankokemuksiin, mobiilimarkkinoinnista oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen sekä Room Today -hankkeen aineistoon.Tutkimusmenetelminä on käytetty haastatteluja. Haastateltavina ovat olleet palvelua välittävät yritykset ja palvelua käyttäneet asiakkaat.
Tuloksista huomaa, että palvelulle on olemassa markkinat niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Mobiilipalvelut ovat ehdottomassa kasvussa ja tarjoavat matkailualallekin monta mahdollisuutta. Oikeanlainen yhteistyö ja markkinointi takaavat Room Today -palvelulle hyvät mahdollisuudet tulla
käytetyksi palveluksi ympäri maailman.
Työn tavoitteena on ollut tutkia, palvelun tunnettuutta, miten palvelu on vastaanotettu markkinoilla ja miten sitä voitaisiin kehittää jopa maailmanlaajuiseksi palveluksi.
Työn teoria pohjautuu digitaalisesta markkinoinnista oleviin matkailualankokemuksiin, mobiilimarkkinoinnista oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen sekä Room Today -hankkeen aineistoon.Tutkimusmenetelminä on käytetty haastatteluja. Haastateltavina ovat olleet palvelua välittävät yritykset ja palvelua käyttäneet asiakkaat.
Tuloksista huomaa, että palvelulle on olemassa markkinat niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Mobiilipalvelut ovat ehdottomassa kasvussa ja tarjoavat matkailualallekin monta mahdollisuutta. Oikeanlainen yhteistyö ja markkinointi takaavat Room Today -palvelulle hyvät mahdollisuudet tulla
käytetyksi palveluksi ympäri maailman.