Mobiilipalveluiden hyödyntäminen verkkokaupan toiminnassa
Pohjola, Heikki (2010)
Pohjola, Heikki
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271789
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa erilaisia mahdollisuuksia hyödyntää matkapuhelimen ominaisuuksia verkkokaupan toiminnassa. Työssä selvitettiin pintapuolisesti verkkosivujen kääntämistä mobiiliympäristöön sopivaan muotoon sekä asiakkaan mahdollisuuksia maksaa ostoksiaan matkapuhelimellaan. Syvällisemmin työssä perehdyttiin tekstiviestien lähettämiseen asiakkaalle. Pääasiallinen tarkoitus viestien lähetyksessä oli informoida asiakkaita heidän tilauksensa tilasta sekä mahdollisesti lähettää suoramarkkinointiviestejä.
Työssä tutustuttiin lyhytsanomapalvelun arkkitehtuuriin, vertailtiin kaupallisten, verkon yli toimivien viestinvälityspalveluiden ominaisuuksia ja hintoja. Lisäksi työssä perehdyttiin mahdollisuuteen pystyttää oma viestinvälityspalvelin Booste Oy:n Linux Red Hat Enterprise – palvelimelle.
Kaupallisten avaimet käteen –periaatteella toimivien palveluiden kartoitus toteutettiin tutkimalla erilaisia vaihtoehtoja sekä vertailemalla ja kokeilemalla parhaiksi osoittautuneiden palveluiden toimivuutta käytännössä. Omaa viestinvälityspalvelinta testattiin pystyttämällä Linux-palvelin CentOS-käyttöjärjestelmällä. Tekstiviestien lähettämiseen palvelimen PHP-sivulta käytettiin vapaan lähdekoodin Gammu-ohjelmaa.
Viestien lähettäminen kaupallisten viestinvälityspalveluiden kautta osoittautui luotettavaksi ja helpoksi, mutta toisaalta kalliiksi toteutustavaksi. Oma viestinvälityspalvelu taas soveltui hyvin muutamien tuhansien viestien lähettämiseen kuukaudessa, sillä sen ylläpitokustannukset ovat vain muutamia kymmeniä euroja. Suurten viestimäärien kuten 10 000 viestin paketteja ei ollut tarjolla. Jos oma viestinvälityspalvelu päätettäisiin pystyttää, se vaatisi todennäköisesti uuden palvelimen asentamista yrityksen toimistotiloihin.
Tehdyn tutkimustyön perusteella yritys voi arvioida kaupallisia palveluita suhteessa oman viestinvälityspalvelimen hyödyntämiseen ja ottaa käyttöön parhaiten tarpeisiinsa soveltuvan järjestelmän.
Työssä tutustuttiin lyhytsanomapalvelun arkkitehtuuriin, vertailtiin kaupallisten, verkon yli toimivien viestinvälityspalveluiden ominaisuuksia ja hintoja. Lisäksi työssä perehdyttiin mahdollisuuteen pystyttää oma viestinvälityspalvelin Booste Oy:n Linux Red Hat Enterprise – palvelimelle.
Kaupallisten avaimet käteen –periaatteella toimivien palveluiden kartoitus toteutettiin tutkimalla erilaisia vaihtoehtoja sekä vertailemalla ja kokeilemalla parhaiksi osoittautuneiden palveluiden toimivuutta käytännössä. Omaa viestinvälityspalvelinta testattiin pystyttämällä Linux-palvelin CentOS-käyttöjärjestelmällä. Tekstiviestien lähettämiseen palvelimen PHP-sivulta käytettiin vapaan lähdekoodin Gammu-ohjelmaa.
Viestien lähettäminen kaupallisten viestinvälityspalveluiden kautta osoittautui luotettavaksi ja helpoksi, mutta toisaalta kalliiksi toteutustavaksi. Oma viestinvälityspalvelu taas soveltui hyvin muutamien tuhansien viestien lähettämiseen kuukaudessa, sillä sen ylläpitokustannukset ovat vain muutamia kymmeniä euroja. Suurten viestimäärien kuten 10 000 viestin paketteja ei ollut tarjolla. Jos oma viestinvälityspalvelu päätettäisiin pystyttää, se vaatisi todennäköisesti uuden palvelimen asentamista yrityksen toimistotiloihin.
Tehdyn tutkimustyön perusteella yritys voi arvioida kaupallisia palveluita suhteessa oman viestinvälityspalvelimen hyödyntämiseen ja ottaa käyttöön parhaiten tarpeisiinsa soveltuvan järjestelmän.