Nuorisopsykiatrian poliklinikan asiakkaina olevien nuorten kokemuksia hoitoketjun toimivuudesta Kainuussa
Jestola, Jonna; Karioja, Tuija (2007)
Jestola, Jonna
Karioja, Tuija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101271785
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata nuorisopsykiatrian poliklinikalla asiakkaina olevien nuorten kokemuksia
hoitoketjun toimivuudesta Kainuussa. Tarkoituksemme oli tehdä opinnäytetyön tuloksista raportti työelämän
yhteistyötahojen käyttöön. Raportin kautta työelämän yhteistyötahot saavat tietoa siitä, kuinka nuoret kokevat
hoitoketjun toimivuuden. Saadun tiedon avulla voidaan kehittää nuorten mielenterveyspalveluita. Tutkimustehtävänämme
oli selvittää: Miten nuorisopsykiatrian poliklinikan asiakkaina olevat nuoret ovat kokeneet hoitoketjun
toimivuuden Kainuussa? Tutkimustehtävää pyrimme selvittämään kolmesta näkökulmasta; hoitoon pääsyn, hoidon
kokonaisuuden ja mielenterveyspalveluiden kehittämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyömme noudattaa laadullista tutkimusprosessia ja siinä on viitteitä fenomenologisesta tutkimuksesta.
Tutkimukseemme osallistuneet nuoret olivat nuorisopsykiatrianpoliklinikan asiakkaita, iältään 12–22 -vuotiaita.
Aineiston keruu toteutettiin avoimella kyselylomakkeella touko-kesäkuussa 2007. Vastanneita nuoria oli yhteensä
kuusi. Analysoimme aineiston laadullisella sisällön analyysilla.
Hoitoon pääsy oli kyselyyn vastanneiden nuorten kohdalla toteutunut hoitotakuun mukaisesti. Hoidon kokonaisuutta
nuoret olivat kuvanneet hoitoon osallistuneiden tahojen, hoitokokousten ja poliklinikkakäyntien kautta.
Keskeisin hoitoon ohjaava taho nuorten vastausten perusteella oli kouluterveydenhoitaja. Nuorten hoitoon oli
osallistunut laaja kirjo ammattilaisia hoitoketjun eri osa-alueilta. Hoidonkokonaisuuteen liittyen nuorilla oli sekä
negatiivisia että positiivisia kokemuksia. Nuorten kokemusten perusteella nuorten mielenterveystyön palvelut
Kainuussa heidän toiveitaan vastaavat. Varsinaisia kehittämiskohteita ei juuri noussut esille.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla nuorisopsykiatrisen hoitoketjun toimivuus työntekijöiden näkökulmasta.
hoitoketjun toimivuudesta Kainuussa. Tarkoituksemme oli tehdä opinnäytetyön tuloksista raportti työelämän
yhteistyötahojen käyttöön. Raportin kautta työelämän yhteistyötahot saavat tietoa siitä, kuinka nuoret kokevat
hoitoketjun toimivuuden. Saadun tiedon avulla voidaan kehittää nuorten mielenterveyspalveluita. Tutkimustehtävänämme
oli selvittää: Miten nuorisopsykiatrian poliklinikan asiakkaina olevat nuoret ovat kokeneet hoitoketjun
toimivuuden Kainuussa? Tutkimustehtävää pyrimme selvittämään kolmesta näkökulmasta; hoitoon pääsyn, hoidon
kokonaisuuden ja mielenterveyspalveluiden kehittämisen näkökulmasta.
Opinnäytetyömme noudattaa laadullista tutkimusprosessia ja siinä on viitteitä fenomenologisesta tutkimuksesta.
Tutkimukseemme osallistuneet nuoret olivat nuorisopsykiatrianpoliklinikan asiakkaita, iältään 12–22 -vuotiaita.
Aineiston keruu toteutettiin avoimella kyselylomakkeella touko-kesäkuussa 2007. Vastanneita nuoria oli yhteensä
kuusi. Analysoimme aineiston laadullisella sisällön analyysilla.
Hoitoon pääsy oli kyselyyn vastanneiden nuorten kohdalla toteutunut hoitotakuun mukaisesti. Hoidon kokonaisuutta
nuoret olivat kuvanneet hoitoon osallistuneiden tahojen, hoitokokousten ja poliklinikkakäyntien kautta.
Keskeisin hoitoon ohjaava taho nuorten vastausten perusteella oli kouluterveydenhoitaja. Nuorten hoitoon oli
osallistunut laaja kirjo ammattilaisia hoitoketjun eri osa-alueilta. Hoidonkokonaisuuteen liittyen nuorilla oli sekä
negatiivisia että positiivisia kokemuksia. Nuorten kokemusten perusteella nuorten mielenterveystyön palvelut
Kainuussa heidän toiveitaan vastaavat. Varsinaisia kehittämiskohteita ei juuri noussut esille.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla nuorisopsykiatrisen hoitoketjun toimivuus työntekijöiden näkökulmasta.