THE RETAILER’S PERSPECTIVE OF A SHOE AGENCY’S SALES AND SERVICES, CASE: BRANDED SHOES LTD.
Karivainio, Tytti (2011)
Karivainio, Tytti
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101251743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101251743
Tiivistelmä
Nykyään asiakastuntemus muuttuu yhä tärkeämmäksi taloudellisen tilanteen ja alati kovenevan kilpailun myötä. Kilpailua kiristävät sekä markkinoilla jo pidempään olleet että myös uudet tuotemerkit. Nämä tekijät ovat olleet myös nähtävissä esimerkkiyrityksen heikkenevissä myyntituloksissa. Päästäkseen aikaisempiin tuloksiin, päivittäisten työrutiinien uudelleen arviointi olisi ensiarvoisen tärkeää. Näistä edellä mainituista huomioista ja tarpeista syntyi tämän opinnäytetyön aihe. Tämän tutkimuksen tavoitteena on löytää tapoja, joilla voidaan kehittää toimeksiantajan vanhoja sekä uusia myyntistrategioita ja palveluita, jotka vastaisivat paremmin jälleenmyyjän tarpeita. Tästä syystä tutkimus on tehty jälleenmyyjän näkökulmasta. Tutkimukseen liittyvät teoriat kulkevat yhdenmukaisesti opinnäytetyön tavoitteiden kanssa. Tarkemmin määriteltynä sisältö käsittelee teorioita ostotoiminnasta, organisaation ostokäyttäytymisestä, liikesuhteesta, ostotoiminnan tulevaisuudesta, myynnistä, myynnin tavoitteista ja strategioista, myyntihenkilö-kunnasta, myyntiprosessista, myynnin edistämisestä, palveluista ja palveluiden laatukäsityksestä. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja sen tulokset kerättiin ajanjaksolla 30.11.2010–10.12.2010. Markkinatutkimus jaettiin kolmeen pääkategoriaan: ostotoiminta, myynti ja palvelut. Jaottelun ansiosta tulokset olivat helpommin käsiteltävissä ja analysoitavissa kuhunkin aihealueeseen liittyen. Kolmannessa osiossa pohditaan ja analysoidaan sekä teoriaa että tutkimustuloksia yhdessä. Tutkimustulokset osoittivat, että esimerkkiyrityksen myynti ja palvelut ovat kehityksen tarpeessa. Suurimmat haasteet olivat seuraavilla osa-alueilla; oma-aloitteisuus yhteydenottamisessa, yhteistyön omaksuminen osana liikesuhdetta, sähköinen ostotoiminta ja koulutus. Neljännessä osiossa esitellään tutkimustulosten perusteella muodostetut kehitysehdotukset, joita esimerkkiyritys voi tulevaisuudessa hyödyntää strategiassaan. Lisäksi viimeinen osio antaa ehdotuksia jatkotutkimuksille, joita yrityksessä voitaisiin suorittaa.