Making a use of a real estate data system more efficient in a house property organization : the FIMX system as a tool.
Pynnönen, Kosti (2010)
Pynnönen, Kosti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101251731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101251731
Tiivistelmä
Kehitystyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän Nuoriso- ja Palveluasunnot JNP, joka merkittävänä kolmannen sektorin toimijana vuokraa nuorille ja erityisryhmille asuntoja Jyvässeudulla. Työn tavoitteena oli tehostaa organisaation toimintaympäristössä FIMX-nimisen kiinteistötietojärjestelmän käyttöä. Tavoitteen taustalla oli omien toiminta- ja palveluprosessien tehostamisen avulla laadukkaamman palvelun tarjoaminen asiakkaille, eli asukkaille ja muille tilojen loppukäyttäjille.
Kehitystyön ensimmäisessä vaiheessa kirjattiin FIMX-järjestelmän käyttöön liittyvät ongelmat ja kehityskohdat organisaatiossa. Kun niistä oli valittu tärkeimmät ja eniten toiminnan kokonaisuuteen vaikuttavat, kirjattiin niiden pohjalta työn tavoitteet. Päätavoitetta tukemaan asetettiin viisi osatavoitetta, jotka konkretisoivat päätavoitetta ja jakoivat käsiteltävää aihetta osa-alueisiin. Osatavoitteet liittyivät ohjelman käyttämiseen, järjestelmän ominaisuuksiin, organisaation toimintojen järjestelmään viemiseen, ilmoitusten kirjaamistapoihin ja asukkaiden aktivoimiseen järjestelmän käyttäjiksi. Kun tavoitteet oli asetettu, määriteltiin käytännön asiat, joiden avulla tavoitteita kohti lähdettiin pyrkimään. Käytännön tasolla toimintatapojen uudistaminen ja tehostaminen jakoi vastuuta eri henkilöiden ja osapuolten kesken.
Kehitystyö jätti JNP:lle ja sen kiinteistöjen ylläpitoon liittyville palveluntuottajille ohjeet toimintojensa tehostamiseen FIMX-järjestelmän avulla. Käytännön uudistusten tekeminen ja tavoitteiden toteutumisen seuranta jäi organisaation omalle vastuulle. Lopputarkasteluvaiheessa tavoitteita kohti oli lähdetty käytännön toimien avulla pyrkimään.
Opinnäytetyö on JNP:lle hyödyllinen. Pyrkiessään asetettuja tavoitteita kohti organisaatio samalla tehostaa toimintatapojaan FIMX-järjestelmän käytössä. Sisäisten prosessien kehittyessä palvelun kokonaislaatu myös asiakkaiden silmissä paranee.
Kehitystyön ensimmäisessä vaiheessa kirjattiin FIMX-järjestelmän käyttöön liittyvät ongelmat ja kehityskohdat organisaatiossa. Kun niistä oli valittu tärkeimmät ja eniten toiminnan kokonaisuuteen vaikuttavat, kirjattiin niiden pohjalta työn tavoitteet. Päätavoitetta tukemaan asetettiin viisi osatavoitetta, jotka konkretisoivat päätavoitetta ja jakoivat käsiteltävää aihetta osa-alueisiin. Osatavoitteet liittyivät ohjelman käyttämiseen, järjestelmän ominaisuuksiin, organisaation toimintojen järjestelmään viemiseen, ilmoitusten kirjaamistapoihin ja asukkaiden aktivoimiseen järjestelmän käyttäjiksi. Kun tavoitteet oli asetettu, määriteltiin käytännön asiat, joiden avulla tavoitteita kohti lähdettiin pyrkimään. Käytännön tasolla toimintatapojen uudistaminen ja tehostaminen jakoi vastuuta eri henkilöiden ja osapuolten kesken.
Kehitystyö jätti JNP:lle ja sen kiinteistöjen ylläpitoon liittyville palveluntuottajille ohjeet toimintojensa tehostamiseen FIMX-järjestelmän avulla. Käytännön uudistusten tekeminen ja tavoitteiden toteutumisen seuranta jäi organisaation omalle vastuulle. Lopputarkasteluvaiheessa tavoitteita kohti oli lähdetty käytännön toimien avulla pyrkimään.
Opinnäytetyö on JNP:lle hyödyllinen. Pyrkiessään asetettuja tavoitteita kohti organisaatio samalla tehostaa toimintatapojaan FIMX-järjestelmän käytössä. Sisäisten prosessien kehittyessä palvelun kokonaislaatu myös asiakkaiden silmissä paranee.