Verkkopalvelun kehittäminen asiakaslähtöisesti
Aatamila, Anssi (2010)
Aatamila, Anssi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101241677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101241677
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kehitteillä olevasta Your Event -Internet-palvelusivustosta saisi tehtyä mahdollisimman hyödyllisen ja toimivan. Lähtökohtana oli asiakaslähtöinen tuotekehitysprosessin toteuttaminen, minkä vuoksi tietoa hankittiin sivustoa hyödyntävän palvelun potentiaalisilta asiakkailta. Sivuston konkreettinen kehittämistyö rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jolla saatiin syväluotaavaa tietoa sivustoon liittyvistä ongelmista ja asiakkaiden tarpeista. Tutkimustyypiksi valittiin toimintatutkimus, koska se sopii asioiden parantamiseen pyrkiviin tutkimuksiin.
Aihepiiriin tutustuttiin keräämällä yleistä tietoa asiakaslähtöisestä tuotekehityksestä eri näkökulmista. Empiirinen tutkimusaineisto hankittiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin valittiin mukaan viisi palvelusivuston potentiaalista asiakasta, jotka ovat Jyväskylässä toimivia, tapahtumia järjestäviä organisaatioita. Haastatteluissa selvitettiin organisaatioiden järjestämien tapahtumien ilmoittamisen nykytilaa, esiteltiin sivuston demoa ja tiedusteltiin haastateltavien näkemyksiä siihen liittyen. Haastatteluja analysoitiin ja sen perusteella tehtiin johtopäätöksiä, joista voi olla hyötyä Your Event -sivuston kehittämisessä.
Keskeisimmät tulokset sivuston nykytilaa koskien liittyivät asiakkaiden lähettämien tapahtumatietojen lähettämismenetelmiin ja riittävän suuren käyttäjämäärän saamiseen sivustolle. Potentiaalisilta asiakkailta saatua palautetta voidaan hyödyntää sekä vastaavanlaisen sivuston kehitystyössä että sivustoa hyödyntävän palvelun kaupallisen menestymisen takaamisessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, jolla saatiin syväluotaavaa tietoa sivustoon liittyvistä ongelmista ja asiakkaiden tarpeista. Tutkimustyypiksi valittiin toimintatutkimus, koska se sopii asioiden parantamiseen pyrkiviin tutkimuksiin.
Aihepiiriin tutustuttiin keräämällä yleistä tietoa asiakaslähtöisestä tuotekehityksestä eri näkökulmista. Empiirinen tutkimusaineisto hankittiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin valittiin mukaan viisi palvelusivuston potentiaalista asiakasta, jotka ovat Jyväskylässä toimivia, tapahtumia järjestäviä organisaatioita. Haastatteluissa selvitettiin organisaatioiden järjestämien tapahtumien ilmoittamisen nykytilaa, esiteltiin sivuston demoa ja tiedusteltiin haastateltavien näkemyksiä siihen liittyen. Haastatteluja analysoitiin ja sen perusteella tehtiin johtopäätöksiä, joista voi olla hyötyä Your Event -sivuston kehittämisessä.
Keskeisimmät tulokset sivuston nykytilaa koskien liittyivät asiakkaiden lähettämien tapahtumatietojen lähettämismenetelmiin ja riittävän suuren käyttäjämäärän saamiseen sivustolle. Potentiaalisilta asiakkailta saatua palautetta voidaan hyödyntää sekä vastaavanlaisen sivuston kehitystyössä että sivustoa hyödyntävän palvelun kaupallisen menestymisen takaamisessa.