Monikulttuuristuva työelämä -hanke : maahanmuuttajien merkonomikoulutuksen kehittäminen, koordinointi ja suunnittelu
Ylhäinen, Tiia (2011)
Ylhäinen, Tiia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101241660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101241660
Tiivistelmä
Maahanmuttajien ammatillisen koulutuksen kehittäminen on 2000-luvun haasteita. Suomessa on erilaisten hankkeiden muodossa saatu aikaan erilaisia koulutusmalleja ja -vaihtoehtoja. Ammatillisen erityisopettajakoulutuksen kehittämistyössäni raportoin ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeen kehittämistoimista ja haasteista. Kehittämishankkeessa suunniteltiin ja suunnattiin Kansainvälinen merkonomi-koulutusta, joka oli suunnattu maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille. Tämä koulutus aloitettiin oppilaitoksessa syyslukukaudella 2009. Koulutuksen suunnittelu oli jäänyt keväällä 2009 keskeneräiseksi, joten syksyllä projektivastaavan piti tehdä monenlaisia tukitoimia kahden koulutusryhmän opetuksen järjestämiseksi ja opiskelijoiden opintojen yksilöllistämiseksi.
Kehittämistyössä käsittelen opiskelijarekrytointiin, opiskelijoiden opiskeluvalmiuksiin, koulutuksen aloittamiseen ja opetuksen toteuttamiseen liittyneitä haasteita ja niihin liittyneitä toimenpiteitä. Tämän kehittämishankkeen myötä organisaatiossa opittiin kohtaamaan monikulttuurisuutta, erottamaan kielitaidon puute kielellisistä oppimisvaikeuksista ja mukauttamaan opetusta maahanmuuttajien tarpeiden mukaan. Myös suomi toisena kielenä -opetus kehittyi hankkeen myötä. Kansainvälinen merkonomi -koulutukseen kehitettiin toteuttamissuunnitelma, suomi toisena kielenä -opetuksen tavoitteet ja arvioinnin kriteerit. Lisäksi organisaatiossa havaittiin ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen tarve. Sitä varten laadittiin toteuttamissuunnitelma ja haettiin järjestämislupaa. Erittäin tärkeä osa tätä projektia oli ammatillisten opettajien tukeminen opetuksen ja oppimateriaalien selkokielistämisessä ja maahanmuuttajien opetuksen suunnittelussa (havainnollistaminen).
Oppilaitosorganisaatio hyötyi merkittävästi koulutuksen suunnittelusta, arvioinnista ja kehittämisestä. Näin vähennettiin maahanmuuttajaopiskelijoiden keskeyttämisiä. Oppilaitokseen kehittyi määrätietosen suunnittelun myötä edelleen käytössä olevia toimintakäytänteitä ja -malleja.
Kehittämistyössä käsittelen opiskelijarekrytointiin, opiskelijoiden opiskeluvalmiuksiin, koulutuksen aloittamiseen ja opetuksen toteuttamiseen liittyneitä haasteita ja niihin liittyneitä toimenpiteitä. Tämän kehittämishankkeen myötä organisaatiossa opittiin kohtaamaan monikulttuurisuutta, erottamaan kielitaidon puute kielellisistä oppimisvaikeuksista ja mukauttamaan opetusta maahanmuuttajien tarpeiden mukaan. Myös suomi toisena kielenä -opetus kehittyi hankkeen myötä. Kansainvälinen merkonomi -koulutukseen kehitettiin toteuttamissuunnitelma, suomi toisena kielenä -opetuksen tavoitteet ja arvioinnin kriteerit. Lisäksi organisaatiossa havaittiin ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen tarve. Sitä varten laadittiin toteuttamissuunnitelma ja haettiin järjestämislupaa. Erittäin tärkeä osa tätä projektia oli ammatillisten opettajien tukeminen opetuksen ja oppimateriaalien selkokielistämisessä ja maahanmuuttajien opetuksen suunnittelussa (havainnollistaminen).
Oppilaitosorganisaatio hyötyi merkittävästi koulutuksen suunnittelusta, arvioinnista ja kehittämisestä. Näin vähennettiin maahanmuuttajaopiskelijoiden keskeyttämisiä. Oppilaitokseen kehittyi määrätietosen suunnittelun myötä edelleen käytössä olevia toimintakäytänteitä ja -malleja.